05.03.12

Het debat dat een beautycontest heet

De vier PvdA-debatten tussen de potentiële fractievoorzitters kunnen nooit een echt debat worden. Niet alleen door de zelf opgelegde regels. Maar juist omdat het toch niet mogelijk kan zijn dat deze vijf kandidaten zulke uiteenlopende opvattingen hebben.

Non-debat
Ondertussen is het echter wel een wekenlange gratis commercial voor de PvdA. Het onbedoelde effect van het non-debat zal zijn dat de PvdA stijgt in de opiniepeilingen. Hoewel dat ook weer niets zegt.

Achter gesloten deuren
De benoeming van een nieuwe fractievoorzitter is nog nooit gepaard gegaan met een reeks debatten. Meestal kiest de fractie achter gesloten deuren de ‘leider’. Vooruit: als het gaat om de politieke leider, meestal gekozen vlak voor de verkiezingen, wordt  er in sommige gevallen wel gekozen. Dan zie je ook in debatten de verschillen tussen de kandidaten.

De nuances
Maar nu is dat nauwelijks het geval. De reden is even simpel: een partij met vijf stromingen waarvan er één wint is niet meer te leiden. Dus zullen we in het debat op zoek moeten gaan naar de nuances. Maar is een debat daar voor bedoeld? Het gaat er toch juist om stevig met elkaar te discussiëren, de verschillen uit te venten, te horen waar hij of zij voor staat?

Beautycontest
Het eerste debat in Rotterdam heeft dat in ieder geval niet opgeleverd. En vermoedelijk zullen de komende debatten dat ook niet gaan opleveren. Wat dan wel? De uitstraling, het gemak waarmee gesproken wordt,  de gevatheid en zorgen dat je niet ‘uitglijdt’. Oftewel meer een beautycontest dan een debat. Maar dat is gelukkig niet erg in onze mediacratie, waar het plaatje meer doet dan het praatje.

De keuze
De keuze is dan tussen: een jonge liberaal die nog nooit echt heeft gewerkt; de oude grijze geleerde vader; het verongelijkte meisje met roots elders; de snelle actievoerder die over van alles een mening heeft; de gezellige dame die juist trots is op haar roots.

Bekendheid gegarandeerd
Met 54.279 PvdA-leden achter zich mag hij of zij zich tot aan de komende verkiezingen de ‘politieke leider van de PvdA’ noemen. En terwijl CDA|VVD|PVV hun weken in het Catshuis doorbrengen, haalt de PvdA de media. Beautycontest of debat: het maakt niet uit: bekendheid gegarandeerd.

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer