02.03.12

Flirten in 140 tekens

De kunst bij een campagne is altijd: hoe bereik ik mijn doelgroep en met welke boodschap? Waar vind ik de mensen die gevoelig zijn voor het verhaal dat ik wil vertellen? Offline hebben we o.a. vakbladen, kranten en tijdschriften. De speciale rubrieken verraden voor welke doelgroep ze zijn bestemd. Da’s makkelijk.

140 tekens
Maar hoe pak je het aan wanneer je de campagne wilt ondersteunen via Twitter en op die manier reuring  wilt creëren? Net als in de offline wereld moet je er voor zorgen dat jouw boodschap terecht komt bij die mensen die affiniteit hebben met jouw product of dienst. En dat in 140 tekens …

“Online flirt”
Uiteindelijk willen we in gesprek komen met mensen, een soort “online flirt”. We wekken interesse op, er volgt een reactie, we tonen belangstelling, we helpen elkaar … we bouwen een relatie op.

Hoe bereik ik mijn doelgroep via Twitter?
Om te bepalen met wie je gaat flirten adviseer ik je gebruik te maken van www.followerwonk.com. Ik zocht al heel lang een goede tool waarmee je Twitter bio’s (informatie over de gebruiker van het account) kunt doorzoeken op trefwoorden. Zo ben ik geïnteresseerd in mensen met een passie voor tennis. Een search met het trefwoord “tennis” resulteert in een lijst van zo’n 1.000 twitteraccounts met het woord “tennis” in de bio. Nu kan ik de “relevantie” van mijn tweets verhogen omdat ik daar een relevante doelgroep bij heb gezocht.

Flirten in 140 tekens
Nu je weet tegen wie je wilt praten, volgt de uitdaging: hoe ga je mensen nu verleiden tot een dialoog? En dat in 140 tekens? Een eenvoudig “Please RT” zal ‘m niet worden denk ik, of het is een toevalstreffer. Nee, je moet creatiever zijn in het online verleiden/flirten. Vergeet niet dat je je binnen een social network begeeft waar mensen zelf keuzes maken wie zij volgen, of met wie zij informatie willen delen. Begin om jezelf voor te stellen. Probeer niet te snel op je doel af te gaan. Misschien moet je eerst wel een paar vragen stellen om over te gaan tot de kern. Interesse en belangstelling tonen. Net als in de kroeg dus eigenlijk…

Ongoing proces dus, misschien smijt ik er nog wel een flirtcursus tegenaan …

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer