23.02.12

Wat brengt de tweetweek?

Tweetweek. Typisch zo’n woord dat je totaal verkeerd kan uitspreken. Of ging het jou de eerste keer wel goed af? Vorige week hoorde ik voor het eerst van de tweetweek. Een initiatief van RTL: dat organiseert vanaf aanstaande zaterdag een weekje georganiseerd tweeten voor de RTL-sterren.
Enigszins verbaasd keek ik op toen ik ervan hoorde. Mijn eerste gedachten: moet het twitteren niet een meer ‘duurzame’ insteek hebben; wat gebeurt er na die week? En… zit ik als kijker te wachten op twitterende presentatoren?

Mooie groeicurve
Maar eerst. Wat is dat dan, die RTL Tweetweek? Van zaterdag 25 februari t/m vrijdag 2 maart twitteren RTL sterren tijdens de programma’s unieke ‘behind the scenes’ info. Dat doen ze met #rtltweetweek. De 25e barst het los en doen Koffietijd, Eigen Huis En Tuin en Ik Hou Van Holland mee. Nog maar 11 tweets geplaatst via @rtltweetweek. Afgelopen maandag 500 volgers, op dinsdag ruim 2.000, op woensdag 3.000. Mooie groeicurve! Dat belooft wat. En ze zijn nog niet eens écht begonnen.

Flop of waanzinnig succes
Vanaf zaterdag wordt het spannend. Het succes is in mijn ogen afhankelijk van de interactie en natuurlijke toon van de tweets. En van de reactie van RTL-kijkers. Want als je geen twitter hebt (en dat is zo bij het merendeel van de kijkersgroep) zit je dan te wachten op twitterende presentatoren?

Stoer experiment
RTL experimenteert al langer met social media in eigen programma’s. Al vind ik de dagelijkse nieuwspoll van het ontbijtnieuws enigszins krampachtig. Hoe dan ook. Ik vind het stoer dat RTL dit experiment start. Laat maar komen! En als het die week erg lekker loopt? Dan vooral doorpakken en lekker knallen!

Interactie
Lukt het RTL om de interactie aan te gaan op twitter? En wat gaan ze doen met alle berichten die ongewenst zijn. Want dat gaat natuurlijk ook gebeuren. Tot nu toe wordt er nog niet gereageerd op alle tweets met #rtltweetweek. Vanaf volgende week gaat dat vast anders. Ze zullen moeten reageren op allerlei vragen en reacties van volgers. Dat is juist het leuke: de interactie aangaan, dat twitteraars een reactie krijgen op hun tweets.

Natuurlijk
Ik hoop dat het RTL lukt om deze actie niet té geënsceneerd en té georganiseerd over te laten komen. Als het niet ‘echt’ overkomt, dan prikken kijkers en twitteraars daar al snel doorheen. Een half uurtje na de uitzending tweets sturen met ‘behind the scenes’ info. En dat van een programma dat ruimschoots daarvoor is opgenomen? Gelukkig zijn de geselecteerde RTL-sterren al geoefend twitteraar. Ze laten met enige regelmaat van zich horen. En dat vind ik zelf eigenlijk leuker. Het komt natuurlijker over dan een geprikt half uurtje.

Communicatiemix
Maar wat is dan de toegevoegde waarde van de RTL tweetweek-account? Het is natuurlijk beter als RTL het niet bij een weekje laat, maar het twitteren op een duurzame manier integreert in de communicatiemix. En dan niet zozeer zichtbaar op televisie, maar wel op twitter. Daar kan je, ook al is het alleen reactief, wel van je blijven laten horen. De RTL-sterren twitteren natuurlijk lekker door, want dat deden ze daarvoor ook al. Maar wat gebeurt er met de @rtltweetweek account? RTL: zorg er voor dat deze niet in slaap valt. Er zijn al zoveel slapende accounts.

Flop of succes, wat zal het worden? Ga je het ook volgen? Kijk op www.twitter.com/rtltweetweek en www.rtltweetweek.nl

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer