26.01.12

Talentenjachten, what’s next?

‘De Mol klaar met talentenjachten’ las ik vandaag in Spits. Een zucht van verlichting door mijn lijf. Steeds hoop ik op een ‘blockbuster movie’ als ik de televisie aanzet. En steeds weer is dat niet wat ik vind. Ik kom uit bij eindeloos gerekte talentenjachten. ‘Nog even geduld kijkers, wacht nog vijf reclameblokken, sms ons nu, dan hoor je over een paar uur wie de uitslag wint van deze semi-kwart-finale’.

Verbazing
Werkelijk verbazingwekkend hoe de mediamannen met steeds een nieuwe twist voor elkaar krijgen dat Nederland weer massaal aan de buis gekluisterd zit. Miljoenen kijkers, duizenden ‘talenten’. En het gaat niet om die winnaar – want die scoort hooguit een ‘hit’. Het gaat om het entertainment. Simpelweg dat het leuk is om naar te kijken. En dat maken ze knap daar in Hilversum.

Zo’n tien varianten
Na de Soundmixshow, waar het allemaal begon, zijn er volgens Spits zo’n tien succesvolle varianten bedacht op de talentenjacht. Dan denk ik aan Idols, X-factor, Op zoek naar (naam musical), Holland’s got talent, The Voice of Holland. En vergeet niet de nieuwste: The Voice Kids en The winner is

Soundmixshow
Voor mij is er één winnaar: de Soundmixshow. Daar werd niet eindeloos gerekt met reclameblokken, geen sms-opties, minder ‘tromgeroffelmomenten’ en simpelweg één  finale. Ook was er nog geen overduidelijke product placement (of dacht je dat alle talenten in The Voice écht verzot waren op Haribo?). De soundmixshow was gewoon plain, zonder commerciële elementen in het programma. Er waren een aantal talenten en één was de beste van de avond. Simple as that.

Elementen van de talentenjacht
Ik vind het een bijzondere manier van tv maken: talentenjachten. We hebben te maken met het lelijke eendje dat uitgroeit tot de mooi(st)e zwaan. Nederland is spontaan fan van iemand, die eerder niet eens opviel. Ook hebben we te maken met leedvermaak: rake klappen van juryleden die hun confronterende feedback nog eens extra aanscherpen. En doordat we al een tijdje meeleven met de talenten, hebben we het gevoel dat we onze BN’ers in spé kennen. Tranen van geluk in onze ogen als onze held op het podium verschijnt.

Social media als voordeel
Er zijn zoveel talentenjachten. Soms lijkt de jury ook even in verwarring. Neem nou Paul Turner, de spring-in-‘t-veld met superstar qualities. Waarom kwam hij zo ver in The Voice of Holland? Hij had niet de (zang)stem van Nederland. Hij hoorde met zijn star qualities eerder thuis in X-factor. Een ding is zeker: hij was niet door de selectie van Henny Huisman gekomen. Turners voordeel? Social media. Dé manier om interactie aan te gaan met de achterban. Hij wist op deze manier tienduizenden fans aan zich te binden! Via social media kunnen talenten tegenwoordig met een eigen ‘campagne’ het publiek beïnvloeden.

Commercie
Bij talentenjachten zou entertainment leidend moeten zijn. Wie zich niet stoort aan de commercie zal gewoon blijven kijken. Wie zich wel stoort aan de sms-opties, vele reclameblokken, product placement and so on,, zapt langs alle kanalen en komt tot de conclusie dat er bar weinig op televisie is.

Maar het einde van de talentenshows is nog niet in zicht. Ik geloof hooguit in een ‘radiostilte’. De Mol weet na The Winner is… en zijn andere talentenjacht, vast weer een nieuw succesformat te verzinnen voor een talentenjacht. Misschien dan met wat meer spelelementen? Of meer real life emo-tv? Ik hoop dat de commercie in het programma in verhouding wat afneemt. Maar die kans schat ik minimaal.  Tot die tijd zap ik door of ga ik voor die ‘blockbuster movie’ ouderwets naar de videotheek.

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer