09.01.12

Strategisch Twitteren in 3 eenvoudige stappen: de TweetBlender

Wat moet ik in godsnaam twitteren dan? Deze vraag wordt mij veel door MKB-ondernemers gesteld. Het is niet makkelijk om relevant en doelgericht te twitteren. Daarom heb ik de TweetBlender bedacht. Dit is een eenvoudig model, dat elke MKB ondernemer kan gebruiken om zo altijd te twitteren met een bepaalde strategie.
Hieronder leg ik uit, hoe je door het gebruik van 3 ingrediënten het recept hebt voor strategische Tweets.

We beginnen met het bedenken van de ingrediënten. Ik gebruik Makelaardij X als voorbeeldbedrijf voor de TweetBlender.

Ingrediënt 1 (de categorie)

We gaan 6 content categorieën bepalen. Voor Makelaardij X zijn dit de volgende:

A. Communiceren van huis “Te koop”.

B. Communiceren van huis “Verkocht”

C. Communiceren van eigen events en acties.

D. Communiceren van nieuws uit de regio (gerelateerd aan woonwensen)

E.  Vragen beantwoorden vanuit Social Media.

F.  Nieuws uit de woonmarkt welke interessant is voor (potentiele) klanten.

Heb je zelf meer of minder categorieën nodig? Geen probleem. Jij bent de kok!

Ingrediënt 2 (de motivatie)

Nu gaan we bepalen wat de belangrijkste koopmotieven zijn voor jouw doelgroep. Je kunt online vast een onderzoek vinden voor jouw eigen branche. Voor Makelaardij X zijn dit de volgende 6 motivaties.

1. Tuin

2. Prijs

3. Daglicht in woning

4. Ligging/buurt

5. Bergruimte

6. Activiteiten in de buurt

Ingrediënt 3 (de kernwaarden)

Als laatste maken we een lijstje van onze kernwaarden. De kernwaarden van ons voorbeeldbedrijf Makelaardij X:

•          Transparantie
•          Resultaat
•          Onderscheidend
•          Te midden van de samenleving
•          Snelheid

De twee vaste ingrediënten (Doelstellingen en Doelgroep)

•          Doel van Tweets

Natuurlijk moeten we ook goed voor ogen hebben wat we met onze Tweets willen bereiken. Bepaal dus kort en krachtig je doelen. Voor Makelaar X zijn dit:

–      Traffic. Dus (wanneer dit mogelijk is) gebruik een link naar website.

–      Klantenbinding en service. Dus beantwoord vragen van belangstellende en deel ook informatie zonder direct sales doel. Geef aan je volgers/fans!

•          Doelgroep

Bepaal voordat je de TweetBlender aan zet ook wie je wilt bereiken. Voor Makelaar X zijn dit:

–      Inwoners Nieuwerkerk aan den IJssel en Capelle aan den IJssel.

Gooi alles in de Blender!

Gooi de drie uitgekozen bovenstaande ingrediënten in de Blender. Een voorbeeld kan zijn: B (Communiceren van huis “Verkocht”) + 4 (Ligging/buurt) + Snelheid. Je gooit hier de vaste ingrediënten ook nog bij: Doelstelling en Doelgroep en mix it up….!

Je maakt op basis van deze ingrediënten altijd een strategische Tweet. Op deze manier is het geen los zand wat we Twitteren, maar is het afgestemd op het doel. Klinkt het nog een beetje ingewikkeld? Bekijk snel de voorbeeld Tweets voor Makelaardij X hieronder:

Voorbeeld Tweet 1:

Er gaat een huis in de verkoop. De Dorpstraat 14 in Nieuwerkerk aan den IJssel. Gaan we dit plaatsen, zo ja hoe?

Dit is een categorie A. Dus we gaan dit online plaatsen!

Kunnen we iets uit de motivatie Top 6 halen? Ja, het huis heeft een prachtige tuin op het zuiden en het is een doorzon woning met veel licht. De prijs is vrij hoog dus die communiceren we niet meteen.

Nu is het tijd om iets uit onze Kernwaarden te halen. Laten we deze keer iets over onze Snelheid melden.

Tweet:

”Te koop: Eensgezinswoning in dorpskern Nieuwerkerk met tuin op het zuiden, en veel lichtinval. Vandaag nog bekijken? Geen probleem! bit.ly/hfeu”

Voorbeeld Tweet 2:

In Capelle aan den IJssel (doelgroep) wordt een festival van drie dagen georganiseerd. Gaan we dit plaatsen? Zo ja, hoe?

Dit is een categorie D. Dus we gaan iets online plaatsen.

Kunnen we iets uit de motivatie top 10 halen? Jazeker nummer 6.

En een kernwaarde? Is een beetje lastiger. Is ook geen vereiste bij elke tweet, maar we kunnen Te midden van de samenleving gebruiken.

Tweet:

”Vrijdag 4 augustus is er een festival op het stadsplein in Capelle aan den IJssel! Met optreden van oa Candy Dulfer en Do. Natuurlijk is Makelaardij X ook van de partij! Tot dan? www.feestcapelle.nl”

Voorbeeld Tweet 3:

Makelaardij X organiseert een Open huizen dag. Gaan we dit plaatsen? Zo ja, hoe?

Dit is een categorie C. Dus we gaan iets online plaatsen.

Kunnen we iets uit de motivatie top 10 halen? Zo op het eerste gezicht niet. Maar laten we deze open huizen dag iets met nummer 3 Daglicht doen.

En een kernwaarde van het bedrijf? Simpel, Open huizen dag staat voor Transparantie.

Tweet:

”Wij organiseren op vrijdag 7 juni een Open huizen Dag. Schrijf je voor 1 juni in en ontvang een gratis daglichtmeting in een huis naar keuze. Schrijf u in op bit.ly/hfeg”

Let op!

Je ziet dat door de TweetBlender, Twitteren eigenlijk heel eenvoudig en leuk wordt. Het is bedoeld als een kapstok, die je sturing geeft. Is dit dan het geheim tot succes op Social Media? Nee! Dat is een relatie opbouwen met je klanten. In gesprek gaan en je eigen gezicht laten zien. De TweetBlender is dus een handig hulpmiddel, maar geen garantie.

Wanneer de ingrediënten onderling niet genoeg afgewisseld worden, dan werkt het recept niet meer. Afwisseling is belangrijk. Verandering van spijs doet eten! Gooi de ingrediënten dus elke keer weer in de mix!

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer