16.01.12

Social media voorspellen winnaar The Voice of Holland!

Wat een avond was het afgelopen vrijdag met The Voice of Holland! Niet alleen ik, maar volgens mij heel kijkend Nederland, heeft vol verbazing gekeken naar de uitslag.

Wie had nou verwacht dat Chris, Iris, Paul en/of Erwin zouden doorgaan naar de finale?

Social media
In elke uitzending van TVOH wordt geschakeld naar ‘de Red Room’ waar presentator Winston Gerschtanowitz steeds laat zien wat er allemaal gebeurt binnen social media over TVOH. Ik zit elke keer weer met grote ogen te kijken hoeveel mensen er tijdens de liveshows over #tvoh twitteren. Daarom ben ik het zelf met behulp van Coosto gaan onderzoeken, zie hieronder het resultaat:

Coosto

Zoals je kan zien is er in de periode van 23/09/2011 t/m 16/01/2012 793.453 keer getwitterd met #tvoh . Naast het totale aantal heb ik gekeken naar het totaal aantal tweets vanaf de eerste liveshow tot aan afgelopen vrijdag. Zoals je kan zien is er elke keer een stijgende lijn (minus liveshow 4) maar dat had uiteraard te maken met het feit dat het Nederlands elftal die avond moest spelen. Het is daarom ook niet gek dat #tvoh elke liveshow een trending topic (belangrijkste onderwerpen op Twitter) is.

Naast tweets over #tvoh was ik razend benieuwd naar hoeveel er wordt gesproken via social media over de laatste 4 finalisten. Hieronder de resultaten:

Chris Hordijk

Chris

Paul Turner

Paul

Iris Kroes

Iris

Erwin Nyhoff

Erwin

Het is dus duidelijk te zien dat Paul Turner de meest besproken persoon is, al zie je wel dat van de 64.711 berichten 16 % negatief is, terwijl bij de andere finalisten dat negatieve percentage lager ligt. En ook bij het aantal volgers op Twitter is er een duidelijk verschil te zien.

Volgers op Twitter

Paul Turner 83.965
Chris Hordijk 37.024
Iris Kroes 16.946
Erwin Nyhoff 12.438

Mijn gevoel zegt dus dat, aangezien Paul Turner onwijs populair is binnen social media (zowel in positieve als in negatieve zin), hij The Voice of Holland 2012 wordt.

Belangrijke toegevoegde waarde

De kracht van social media wordt steeds groter en belangrijker. Wij maken daarom ook steeds meer gebruik van social media in de PR campagnes die we voor onze klanten maken.

Terug naar overzicht

Auteur

Wesley van den Berg

Wesley van den Berg

Project/Mediawatcher

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer