24.01.12

Schreeuwen tegen de piraten

De piraterij op zee is voor het eerst in vijf jaar iets gedaald. Op dit moment worden in en rond Somalië nog zo’n 150 mensen gevangen gehouden. Liever gezegd: gekaapt. Alleen in ruil voor veel geld zijn ze hun levens zeker. In de afgelopen jaren werden inmiddels enkele duizenden(!!) zeevarenden soms maandenlang gegijzeld. Het is al lang geen voorpaginanieuws meer. Dat kun je de pers verwijten, of de internationale gemeenschap, maar de scheepvaartindustrie zelf heeft ook veel te slap gereageerd. Roep ‘s harder jongens!

Bloeiende industrie
Bijna vier jaar geleden was het schip Amiya Scan van de Nederlandse rederij Reider Shipping een van de eerste West-Europese schepen die werden gekaapt. Destijds kreeg deze kaping veel aandacht in de pers. Ik was er zelf bij betrokken en heb maandenlang de internationale media gesproken. Niet alleen pers bleek geïnteresseerd, ook talloze politici uit Den Haag, Brussel en New York (VN) belden met de reder uit Winschoten om hun schande uit te spreken over de piraterij. Nu bijna vier jaar later, is de piraterij een bloeiende industrie geworden.
Op het hoogtepunt, een jaar geleden, hadden de piraten meer dan veertig schepen in handen (ruim 700 gegijzelden). In 2011 was er een lichte daling, maar inmiddels duiken piraten ook op bij Oman, West-Afrika en Indonesië. Ze gebruiken bovendien steeds meer geweld.

Extra gevarengeld
De industrietak die zo belangrijk is voor de wereldwijde economie, wordt enorm geteisterd door deze piraten. Ik zie Nederlandse rederijen honderdduizenden euro’s investeren in maatregelen om te voorkomen dat een schip gekaapt wordt. Op elke maritieme beurs in de wereld staan bedrijven die van alles hebben uitgevonden om aanvallen van piraten af te slaan.

De rederijen investeren gedwee in weer een ‘electro-anti-attack-fence‘ en betalen nog maar eens extra gevarengeld aan bemanning of aan de verzekering.

Veel luider
Als dit in de vliegtuigindustrie zou gebeuren (piloten en stewardessen gekaapt), zou de wereld op z’n kop staan. Waarom dan niet bij de scheepvaartindustrie?

Ik denk dat de industrie zelf meer haar best kan doen. Zo af en toe roept een enkele dappere reder dat het eigenlijk een schande is en ook de redersvereniging KVNR doet op haar manier haar best. Het mag echter van mij wel allemaal veel luider!

Op de barricaden
Heren reders, kom eens wat steviger op de barricaden voor je eigen mensen en je eigen bedrijf! Laat eens weten hoe boos je bent! Politici zijn opportunistisch en komen alleen in beweging wanneer ‘het volk’ mort. Zorg daarom dat er genoeg aandacht is voor het probleem. Trek journalisten aan hun jasje en vertel hoe idioot het is dat de kapers niet alleen deze belangrijke sector ontwrichten, maar ook hoeveel menselijk leed er is. Vertel over de kapiteins die soms maandenlang vastgebonden zitten op een stoel, met een pistool op het hoofd. Of over de bemanningsleden die in de meest ranzige omstandigheden worden opgesloten in hun kooi, bestolen van de weinige bezittingen die ze hebben. Over familieleden die in doodsangst zitten. Reken eens voor hoeveel tientallen miljarden (7 tot 12 miljard per jaar) schade er wordt geleden door de Jack Sparrows van deze tijd. Roep desnoods nog harder dat je het idioot vindt dat je zelf geen gewapende beveiligers aan boord mag hebben. Mobiliseer alle bedrijven die in deze industrie zitten. Doe iets: bezet het kantoor van het Havenbedrijf, ga met al je mensen naar Den Haag, naar Brussel. Blokkeer voor mijn part het Suezkanaal, maar blijf alsjeblieft niet zo bescheiden. Vraag aandacht voor dit probleem!  Roep, toeter, schreeuw!

Ik ben alvast begonnen.

Terug naar overzicht

Auteur

Lars Walder

Lars Walder

Associate Consultant

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer