10.01.12

Hoog water ideale pr voor waterschappen

Afgelopen week was het een tijdje trending topic op Twitter: #hoogwater. Nederland moest weer ouderwets vechten tegen het water. Overvloedige regenval en een stevige noordwestenwind, maakte dat het in Groningen en Friesland behoorlijk spannend werd.

Dijken raakten verzadigd doordat het water nergens heen kon, Tolbert werd ontruimd en het leger moest uitrukken om zandzakken te leggen. Ook Dordrecht was even wereldnieuws vanwege de hoge waterstand. Als inwoner van de oude Dordtse binnenstad kwam het voor mij ineens heel dichtbij. Op het journaal werd met mooie animaties uitgelegd hoe het ook al weer zit met de dijken.

Alle hens aan dek
Voor de waterschappen was het alle hens aan dek: alle draaiboeken kwamen tevoorschijn, dijkbewakingteams die dag en nacht alle dijken in hun gebied controleerden, overleg met diverse instanties over bijvoorbeeld het wel of niet sluiten van stormvloedkeringen als de Maeslantkering in de Nieuwe Waterweg. Dijkgraven van verschillende waterschappen kregen eindelijk de kans weer eens uit te leggen hoe belangrijk het werk is wat gedaan wordt.
Want wie weet er eigenlijk wat een waterschap doet? Het gaat al zo lang goed met de bescherming tegen het water, dat de gemiddelde Nederlander zich er amper nog van bewust is hoeveel werk en kennis daar dagelijks mee gemoeid is. We kennen de waterschappen eigenlijk vooral van de verkiezingen die ze eens in de zoveel jaar houden en waarvan vrijwel niemand iets begrijpt.

Publiekscampagne
Tijd voor wat pr vanuit de waterschappen wellicht?
Waterschap Hollandse Delta is deze week een publiekscampagne gestart om z’n taakbekendheid te vergroten; “Het waterschap doet meer dan je denkt.” Met deze campagne wil het WSHD onder de aandacht brengen wat ze doen. Zo zorgen ze er o.a. voor dat we droge voeten houden door het beheren en beschermen van dijken, maar ook zorgen ze voor een goede  waterstand en – kwaliteit.

Afschaffen
Wereldwijd geniet Nederland een geweldige reputatie op het gebied van watermanagement.
Nederlandse experts voorzien landen overal ter wereld van advies op het gebied van water.
Maar thuis zijn we er blijkbaar zo aan gewend geraakt om veilig onder zeeniveau te leven en schone rivieren en plassen te hebben, dat de roep om het afschaffen van de waterschappen steeds harder wordt. De reden vanuit Haags oogpunt is simpel: kostenbesparing. Het grote publiek vindt dat prima, want die betalen waterschapsbelasting voor iets waar ze zolang alles goed gaat, niets van merken.

Ideale pr
Wat dat betreft kwam het hoogwater van afgelopen week op een prachtig moment voor de waterschappen. Ideale pr. Op alle zenders en in alle kranten konden de dijkgraven weer laten zien wat ze doen en vooral waarom ze bestaan. Dat kwam mooi uit, want  die schappen kosten dus alleen maar geld, is de publieke opinie.  Daarom, afschaffen die hap.
Er zal hoe dan ook de komende jaren iets veranderen aan het systeem van waterschappen zoals we dat nu kennen. En dat hoeft geen probleem te zijn.
Als we af en toe maar eens stil staan bij de dagelijkse strijd tegen het water en wat dat betreft kwam afgelopen week goed uit. Gelukkig hield ik droge voeten thuis.

Toevallig gaat de aflevering van Nederland van Boven van vandaag over Nederland en water. Om 22.20 op Nederland 1: Water: vriend of vijand?

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer