17.01.12

Hoe word je een sportheld in social media?

Sporthelden zijn er in allerlei soorten en in allerlei sporten. Een sportheld word je uiteraard in de eerste plaats omdat je heel erg goed bent in je sport. Door je prestaties en overwinningen die je behaalt bind je fans aan je die je bewonderen om wat je kunt. Voor helden komen mensen naar de stadions en zitten de tribunes vol. In sommige gevallen gaat het om een team, maar vaak is het een individuele sporter die het verschil maakt. Social media zijn bij uitstek geschikt om nog meer fans aan de sporter te binden. Sportsponsoring en reclame spelen hier op in door de grote voetbalhelden in te zetten. Maar ook de sporters zelf kunnen met social media hun fanschare vergroten, aan zich binden en tegelijkertijd de media bedienen.

Supersterren
Ik heb van een aantal grote voetbalhelden bekeken hoe actief ze zijn en wat ze precies te vertellen hebben via social media.
Er zijn er twee die er met kop en schouder uitsteken: voetbalsterren Lionel Messi en Cristiano Ronaldo. Messi en Ronaldo zijn niet alleen de grote helden op het veld, maar ook op Facebook en Twitter hebben zij heel veel fans & followers.
Lionel Messi is meer gericht op Facebook dan Twitter met 29.035.351 fans op Facebook en 184.088 volgers op Twitter.
Ronaldo spant de kroon met 37.986.972 fans op Facebook en ook nog eens 6.246.171 volgers op Twitter.

Wat bij beide voetballers opvalt is dat het gaat om persoonlijke accounts. Ze geven je echt een kijkje in hun voetballeven en geven persoonlijke commentaren. Het is uiteraard de vraag of ze het echt allemaal zelf doen, maar die indruk krijg je wel.
Wat deze voetballers heel goed doen is voortdurend nieuwe berichten plaatsen, evenals foto’s, filmpjes, een quiz of prijsvraag. Als fan word je op je wenken bediend met nieuwtjes en alles wat je wilt weten over je held en zijn club. Resultaat is dat hun clubs enorm profiteren  van deze helden door de merchandising en de inkomsten bij de ticketbox.

Nederlandse helden?
Van de Nederlandse voetballers doet Robin van Persie het ’t beste. Facebook telt 2.465.236 fans en op Twitter volgen 875.509 fans hem. Best een verschil met de teleurstellende aantallen van bijv. Wesley Sneijder die ‘slechts’ 487.876 volgers heeft op Twitter en op Facebook slechts een kleine 650.000. Sneijder twittert wel regelmatig, maar gaat niet vaak in gesprek met zijn volgers en de inhoud van zijn tweets zijn vaak hetzelfde. Ook komt Yolanthe vaak voor in zijn tweets, waar ik als voetbalfan totaal niet op zit te wachten.
Als het gaat om Nederlandse sporthelden zijn de voetballers het meest populair op Twitter. Kijkend naar andere sporters en bijvoorbeeld de kanshebbers op de komende Olympische Spelen, zijn er een aantal die twitteren. De aantallen zijn echter bedroevend laag.

Marianne Vos doet het daarvan het beste met ruim 16.000 volgers, gevolgd door Ranomi Kromowidjojo met ruim 12.000 volgers. Met afstand derde is Epke Zonderland met iets meer dan 5000 volgers. Kersvers Europees kampioen schaatsen Sven Kramer haalt de 48.000 volgers. Stelt dus niet veel voor in verhouding tot de prestaties die ze behalen.
Ook hier blijkt: voetbal leeft het meest van alle sporten en heeft de meeste potentie in social media.

Super Guidetti – held van de toekomst
Een geschikte toekomstige superheld is @SuperGuidetti (de zelf gekozen alias zegt het al) oftewel John Guidetti, spits van Feyenoord. John is een jonge gozer van 19 jaar met een enorme bravoure. Op het veld, in de kleedkamer, tijdens de trainingen. Hij is de lolbroek, de dj (DJ SuperGuidetti) de lefgozer van Feyenoord. Maar het mooie is, hij maakt het ook waar. De penalty die hij al bij zijn eerste invalbeurt opeiste en maakte, de doelpunten die hij maakt (meest effectieve spits in de Eredivisie op het moment). Het zijn allemaal kenmerken voor een sporter waar mensen voor naar het stadion gaan.

Op Twitter doet John het al aardig, maar dat kan veel beter. Hij heeft ruim 39.000 volgers, maar ik weet zeker dat dit aantal zal stijgen. Ook SuperJohn is persoonlijk in zijn tweets, geeft zijn mening en is actief. Hij moet alleen nog voortaan in één taal twitteren, Engels. Hij twittert soms vaker in het Zweeds dan in het Engels en dat is niet handig. En die bravoure van in en om het veld, mag hij ook doorvoeren in zijn tweets. Hoe gaat hij de volgende wedstrijd scoren? Daag je volgers maar uit, het maakt je status als lefgozer alleen maar groter en zal je sterrenstatus alleen maar doen toenemen, ook op social media.

Waar draait het om?
Bij deze sporters geldt precies hetzelfde als voor bedrijven of merken die wij adviseren. Vertel je verhaal. Laat zien wat je doet en waarom je het doet. Doe dit met regelmaat en op verschillende manieren. Ga in gesprek met je fans en volgers.
De toppers uit de lijstjes hierboven doen dat heel goed. Ze laten zichzelf achter de schermen zien, vertellen wat over hun achtergrond en laten af en toe een klein stukje privéleven zien. Fans zijn fans in eerste instantie om je prestaties, maar ze blijven bij je door de extraatjes die ze krijgen in de vorm van informatie of een leuke actie. Hier kunnen een hoop bedrijven nog een boel van leren.

Terug naar overzicht

Auteur

Marjoleine van Klaveren

Marjoleine van Klaveren

Advies/Business Development

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer