12.01.12

Containervaart communiceert als een gesloten oester

U leest deze blog waarschijnlijk op het beeldscherm van uw computer, laptop of smartphone. Die zijn hoogstwaarschijnlijk over zee naar Nederland gekomen. In een container. Datzelfde geldt voor uw televisie, de kleding die u draagt, de voetbal waar u in het weekend tegenaan trapt, uw keukenapparatuur, de auto waarmee u in de file staat en nog honderden andere zaken waar u dagelijks mee in aanraking komt. We hebben het hier over miljoenen containers. Opvallend is dat slechts een handjevol bedrijven al deze containers vervoert over de wereldzeeën. Waarschijnlijk heeft u er nog nooit van gehoord. Want zeg eens eerlijk; kent u NYK, OOCL, MOL, Cosco, MSC of CMA CMG?

Het is niet zo vreemd dat u deze bedrijven niet kent. Ze zijn over het algemeen gesloten als een oester. Van communicatie hebben de meeste van deze rederijen niet of nauwelijks gehoord. Alleen wanneer een nieuw contract is gesloten of een nieuwe verbinding is geopend, wordt een plichtmatig persbericht verstuurd. En dan meestal alleen aan de vakpers. Een mooi voorbeeld is het Zwitserse MSC, een grote speler in de containervaart. Op haar website staan onder het kopje ‘news’ vrijwel alleen de tarieven vermeld. Een contactpersoon voor de pers? Niet te vinden. En dat voor een bedrijf dat met 450 schepen jaarlijks meer dan 2 miljoen containers vervoert…

Misschien dat de naam Maersk u wel iets zegt. Dat komt waarschijnlijk niet door de geweldige communicatiemachine van het bedrijf. Maersk (spreek uit als Mèrsk) is domweg het grootste containerbedrijf ter wereld en bezit meer dan 500 schepen, waaronder enkele van de grootste in de wereld. Tijdens elk ritje op de snelweg komt u de containers van het bedrijf tegen. U kunt er niet omheen. Een grote speler dus, maar ook hier staat communicatie niet hoog aangeschreven. De persberichten van het bedrijf zijn van een bedroevend niveau en wie op de website klikt naar ‘media contact’ komt op een lege pagina terecht.
Verbazingwekkend is dan weer wel dan Maersk sinds twee maanden een vrij actief Facebook-account heeft. Binnen een maand had de rederij meer dan 13.000 fans. De buitenwereld heeft dus wel degelijk interesse in de rederij. Dat hadden ze bij Maersk zelf ook niet verwacht, maar het hoofd communicatie geeft inmiddels toe dat Facebook een prachtig middel is om in contact te komen met klanten en alle andere geïnteresseerden. Het draagt bovendien bij aan de transparantie die het bedrijf zegt te willen uitstralen. Da’s prachtig, zeker voor de vrij traditionele wereld die scheepvaart toch nog steeds is.
De gebrekkige communicatie ligt vaak niet aan de mensen van de pr-afdeling. Die willen best wel. Uit eigen ervaring weet ik dat het meestal de leiding is die communicatie nauwelijks serieus neemt. ‘PR & Communicatie, dat gaat toch over foldertjes en feestjes?’

De containerrederijen verwachten dat de containervaart de komende jaren blijft groeien. Zo wil Maersk maar liefst 4 miljard dollar bijeenhalen voor nieuwbouw van schepen. Ook de concurrenten zitten niet stil en gaan samenwerkingsverbanden aan om de groeiende markt en concurrentie het hoofd te bieden. Voor die groei zijn investeringen noodzakelijk en zal ook personeel moeten worden aangetrokken. Goede communicatie helpt daarbij. Wellicht kunnen de heren managers van de containerreuzen een fractie van hun investeringen opzij zetten voor het optuigen van een fatsoenlijke communicatieafdeling die ook echt aan de slag mag. Dat is in 2012 echt geen overbodige luxe.

Terug naar overzicht

Auteur

Lars Walder

Lars Walder

Associate Consultant

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer