28.12.11

Voetbalclubs hebben met content goud in handen; onbegrijpelijk dat ze er niets mee doen!

‘Goedemorgen Nederland’, het programma van Sven Kockelmann op Radio 1 werd vanmorgen even onderbroken voor een korte, extra nieuwsuitzending. Het kabinet was niet gevallen, de koningin had geen skiongeluk gehad, zelfs de Euro bestond nog. Wat was er gebeurd?

De tuchtcommissie van de KNVB had uitspraak gedaan in de zaak van de gestaakte bekerwedstrijd Ajax-AZ.

Vaak wordt gezegd dat sport de belangrijkste bijzaak in het leven is. Ik begin langzamerhand te geloven dat sport, of liever gezegd voetbal, in Nederland de belangrijkste zaak in het leven is. Zeker voor media. De extra nieuwsuitzending in het programma van Kockelmann is daar wel het ultieme voorbeeld van. Er zijn duizenden zaken aan de hand in de wereld die van groter belang zijn en waar geen extra nieuwsitem aan wordt besteed. Het zou me dan ook niet verbazen als de uitspraak weer even trending topic was op Twitter.

Sport is en blijft hot
Sport is en blijft hot. Kijk maar naar de website van AD of Telegraaf. Het sportnieuws is dominant aanwezig. En het gaat allang niet meer over wedstrijden. Zeker niet in de kranten waar – nadat het wedstrijdverslag inmiddels volledig is overgenomen door de televisie –  er volop aandacht is voor de randzaken van de sport. Het liefdesleven van Edgar Davids, de geboorte van een kind van een international. Het mislukte gesprek tussen een talent van Feyenoord en Leo Beenhakker leidt tot dat ene berichtje. Elke scheet die Ten Have of Cruijff c.s. laten in de eindeloze soap over de macht bij Ajax is bijna wereldnieuws. Sporters zijn helden waar we alles van willen weten. Hun probleempjes, relletjes, ruzietjes, vetes, verdachtmakingen…  Misschien dit alles wel als een soort metafoor voor een wereld die we niet meer snappen en vertrouwen.

Live op YouTube
Voor sportclubs betekent deze ontwikkeling wel dat ze in een wereld, waarin content king is op goud zitten. Maar dat ze dat ‘goud’ , zeker in Nederland, nog erg slecht exploiteren. Als Nederlanders zo graag alles willen weten over hun sporthelden, waarom lees ik dan bijna nooit exclusieve content op de website of facebookpagina’s van clubs? In mijn ogen een gemiste kans. Clubs kunnen de band met hun klanten/fans strak aanhalen door het wel en wee van medewerkers exclusief te delen. Stel je voor: Ten Have versus Cruijff live op het YouTube-kanaal van Ajax? Dat zou alle kijkcijferrecords breken.

Terug naar overzicht

Auteur

Ruud Bijl

Ruud Bijl

Advies/Directie

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer