05.12.11

Hakim is de Sjaak

Basketbal is een kleine sport in Nederland. Weinig media-aandacht dus. En toch dreigt in deze kleine sport in Nederland slechte omgang met de media een slachtoffer te eisen.

Hakim Salem, vorig jaar de succesvolle coach van het inmiddels failliete ABC Amsterdam van Roel Pieper en consorten, is benoemd tot coach in Groningen bij GasTerra Flames. Groningen doet het goed staat bovenaan. Maar de 33 jaar jonge coach Hakim is in gevecht met de media en gaat het – let op mijn  woorden – verliezen. Hij heeft een paar stomme dingen gezegd tegen de media, dat is waar. Maar hij is ook de Sjaak dankzij een bestuur dat hem niet helpt en beschermt.

Grote club
Voor de niet-ingewijden even het complete verhaal. GasTerra Flames is een grote club in basketballend Nederland. Drie keer Nederlands kampioen. Vaak grote, gekende coaches aan het roer: Ton Boot, Maarten van Gent en Marco van den Berg. ‘Donar’ kent een grote schare trouwe en kritische fans. Zelfs afgelopen weekend bij een wedstrijd tegen de nummer laatst (Rotterdam Basketbal College) zaten er 2570 toeschouwers. Kortom: Groningen is de basketbalstad van Nederland. En dus is daar dan ook aandacht van de media voor de sport.

Gemeenschappelijke vijand
Hakim Salem heeft zijn team in Groningen nog niet op de rit. GasTerra Flames speelt niet goed, maar wint wel. Volgens mij toch een van de dingen waar het om draait in de sport. De supporters en de media willen echter ook beter spel zien. In het gesprek daarover met supporters en media verliest Hakim, die in Amsterdam nooit een journalist en maar heel weinig supporters zag, het duel. Eerst verklaart hij de media tot een gemeenschappelijke vijand van zijn team, met dank aan een paar onhandige uitspraken. En nu is er weer een hoop gedoe omdat hij een mediatraining gaat volgen. Volgens de supporters en de media een opgedrongen training die Hakim door de strot is geperst door zijn bestuur. Maar volgens Hakim en zijn bestuur helemaal vrijwillig. Voorzitter Rob Schuur vergeet nog even stil te zitten als hij geschoren wordt en probeert in een column op de clubsite uit te leggen dat het allemaal zo goed bedoeld was en dat de media zich moeten gedragen.

Onder een vergrootglas
Het spel is op de wagen. Alles ligt in Groningen nu onder een vergrootglas. Hoe gespannen de relatie tussen journalistiek/fans en Hakim Salem is komt tot uitdrukking in de openingszin van het wedstrijdverslag in het Dagblad van het Noorden vandaag. Daarin schrijft verslaggever William Pomp dat de coach blij zal zijn dat hij vandaag met zijn team in het vliegtuig kan stappen voor een wedstrijd tegen Aris Saloniki waar het er altijd een heksenketel is. Immers alles beter dan de heetgebakerde situatie in Groningen. Op dit moment is alles nieuws en het is overduidelijk dat de media en nogal wat supporters Hakim Salem de verkeerde man op de verkeerde plaats vinden. Of dat waar is? Ik zou het niet weten.

Kalf half verdronken
Wat ik wel weet is dat GasTerra Flames als organisatie haar coach wel beter had kunnen begeleiden en coachen. Als mediatrainer was ik stomverbaasd dat een topploeg als GasTerra Flames pas nu haar coach een mediatraining geeft. In het bedrijfsleven is het inmiddels ‘common sense’ dat je een nieuw benoemde directeur traint in het omgaan met media. En ook gelauwerde professionals volgen met regelmaat een opfriscursus. Je praat met hen over de gewenste uitstraling van de club, over de werking van media, je traint ook hoe je een interview doet en je leert dat een interview iets anders is dan een gesprek etc. Ook Hakim Salem had zo’n training moeten krijgen. Voorafgaande aan het seizoen, en niet nu het kalf half verdronken is. Dan hadden supporters en media hem kunnen beoordelen op zijn werk en niet op wat foutjes en trivialiteiten rondom het team. Als hij straks ondanks een eerste plaats op de ranglijst toch ontslagen wordt, mogen de bestuurders ook wel even kritisch naar zichzelf kijken. Misschien slim als ze voor die tijd nog even een mediatraining volgen?

Terug naar overzicht

Auteur

Ruud Bijl

Ruud Bijl

Advies/Directie

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer