01.12.11

Googelen in tijden van crisis

Een kleine drie maanden geleden werd in Rotterdam tijdens de Wereldhavendagen de website Rijnmondveilig.nl gelanceerd. Doel van de site is om mensen uit de regio te informeren of waarschuwen over grote en kleine incidenten. Rijnmondveilig.nl probeert met een groot scala aan media, met name ook social media, burgers te helpen. Een nobel streven, maar na drie maanden vraag ik me af of dergelijke initiatieven wel zin hebben.

RTV Rijnmond
In Rotterdam fungeert RTV Rijnmond toch al als rampenzender? Dat is al sinds jaar en dag zo. Overigens kwam ik er bij toeval achter dat alleen Radio Rijnmond als rampenzender fungeert en dat dit niet geldt voor de televisie- en internetpoot van RTV Rijnmond. Waarom wordt daar niet alle informatie gekanaliseerd? RTV Rijnmond heeft de structuur staan en heeft een grote bekendheid in het gebied. Ik stel me voor dat ik in geval van een calamiteit een sms ontvang van Rijnmondveilig.nl met daarin het advies om af te stemmen op Radio Rijnmond. Ja, duh!

Budgetten vrijgemaakt
Misschien heb ik een informatieachterstand of zo, maar ik begrijp het domweg niet. Waar komt de behoefte voor een dergelijk initiatief vandaan? Zat RTV Rijnmond te slapen toen hiervoor budgetten werden vrijgemaakt? Zijn de politie en brandweer niet blij met de wijze waarop RTV Rijnmond rampen covert? En dan zijn er ook nog de gemeenten in het Rijnmondgebied. Die hebben toch ook websites? Veel kranten houden tijdens rampen bovendien ook uitgebreide dossiers bij met nuttige informatie. Een mooi voorbeeld is BN/DeStem dat een zeer compleet dossier heeft opgebouwd rondom de ramp bij Chemie-Pack in Moerdijk.

Berg informatie
Landelijk heeft de overheid de website crisis.nl. Deze komt alleen in de lucht bij een crisis. Wanneer er geen crisis is, kun je ook terecht op Nederlandveilig.nl. Daar vind je een hele berg informatie over hoe je jezelf kunt voorbereiden op een crisis (tip op de site: ‘maak van een probleem geen ramp’).

Echte crisis
Een crisis moet wel een echte crisis zijn om te zorgen dat crisis.nl wordt geactiveerd. Wanneer is dat eigenlijk? Hoe weet je nou als burger waar je terecht moet? Laat staan dat je als bedrijf weet wat te doen bij een crisis. Moet je nou aan de regionale omroep informatie geven, of aan de regionale rampensite of landelijke rampensite? Of aan alle drie? En als burger?

‘Amber-alerts’
Ik voorspel je dat je in geval van een crisis straks van allerlei kanten ‘amber-alerts’ krijgt voorgeschoteld. Natuurlijk: het is niet slecht om veel goede informatie te krijgen. Maar het is misschien eenvoudiger – en goedkoper – om dit beter te kanaliseren. Lijkt me wel zo duidelijk.

Googelen
Ik wens Rijnmondveilig.nl veel succes. Maar wat is dat eigenlijk, ‘succes’? De site is een proef en heeft nog drie maanden om zichzelf te bewijzen. Ik vrees dat zoiets alleen vastgesteld kan worden wanneer zich een échte ramp voltrekt. Hoe dan ook, het wordt sowieso flink Googelen in tijden van een crisis.

Terug naar overzicht

Auteur

Lars Walder

Lars Walder

Associate Consultant

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer