06.12.11

De dood of de gladiolen

Dat moet uitvaartverzekeraar DELA gedacht hebben. Want in paginagrote advertenties in de landelijke dagbladen wordt ons verteld dat DELA een 9,1 als gemiddelde waardering krijgt voor z’n uitvaartverzorging.

DELA pakt natuurlijk zo groot uit omdat de hele uitvaartbranche de afgelopen week een slechte pers haalde. Met als aanleiding een rapport van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) gaat het in de redactionele kolommen over bonussen, slechte informatie en matig advies van tussenpersonen. En daar word je als uitvaartverzekeraar niet blij van.

Paardenmiddel
In een persbericht haalt DELA stevig uit naar de AFM.  DELA vindt dat minister De Jager van Financiën voor de tweede keer onvolledige conclusies aan de Tweede Kamer aanbiedt met een onvolledig rapport van de AFM. Het geluid van DELA komt kennelijk niet goed uit de verf in de redactionele kolommen en dus wordt gegrepen naar het paardenmiddel: 1/1 advertenties. Mooi voor de advertentieverkoper van de Telegraaf, maar beïnvloeden ze ook de mening van de consument? Denkt deze na het lezen van de advertentie dat DELA de positieve uitzondering is in een branche die op dit moment vooral negatieve publiciteit scoort?

Mooi praatje
Ik geloof in tegengeluid. Ik geloof ook in de mening van de consument. Dus een advertentie is een prima zet van DELA. Maar het is een gemiste kans dat DELA in de advertentie geen woord vuil maakt aan de kwestie zelf. Nu is het toch teveel een mooi praatje in een orkaan van kritiek. Laat zien dat je echt betrokken bent en waarom je juist nu zeer gewaardeerd wordt door de consument. En start een dialoog met diezelfde consument. Het liefst zichtbaar voor iedereen.  Dat zou DELA prima kunnen doen op Facebook, in combinatie met Twitter als aanjager van die dialoog. Maar een kijkje op het Twitter- en Facebookaccount van de uitvaartverzekeraar maakt duidelijk dat mijn suggestie waarschijnlijk niet snel omarmd zal worden. Want beide accounts zijn zo dood als een pier.

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer