22.12.11

Caviapolitie in Tuigdorp

Troosteloos december. Regen en geen sneeuw. De olijke Koreaanse leider Kim Jong-il ontvalt ons. Havel sterft. De bankencrisis duurt voort. De voedselbanken krijgen veel meer aanloop. De nieuwe onderkoning heet, jawel, Donner. De muzikale top 2000 kent geen verrassingen. Foto van het jaar ongetwijfeld met dode burgers. Hoogtepunt van het parlementaire jaar het ‘doe normaal’ debat. Ieder land krijgt wat het verdient.

Jaarwoord
Kan het nog troostelozer? Natuurlijk, want daar zijn we goed in, in ons nat kikkerlandje. Zeker gezien de opsomming van de nieuwe woorden in 2011. Taalvirtuozen zullen we zeker niet worden. De afgelopen jaren mochten we ons verheugen met jaarwoorden als ‘generatiepact’, ‘swaffelen’, ‘ontvrienden’ en ‘gedoogregering’. Dat laatste woord uit 2010 wordt nog steeds veelvuldig gebruikt. Maar die andere nieuwe woorden staan alweer bijna bij het oud vuil. Sterker nog, de automatische spellingscontrole kent de woorden swaffelen en ontvrienden nog  steeds niet!

Wordfeud
Als je het roddelwoordencircuit  mocht geloven zou wordfeud dit jaar hoge ogen gooien. Zo’n computerspelletje afgeleid van het mooie scrabble (nooit hoog geëindigd als woord van het jaar, maar een pracht van een intellectueel spel). Het grote voordeel van wordfeud is dat je elkaar niet hoeft te zien om het te spelen. Het past mooi in de lijn van dat andere woord dat het ooit geschopt heeft tot woord van het jaar: ontvrienden.
Maar wordfeud is te laat gaan pieken, want velen onder ons hebben geen flauw idee wat er mee bedoeld wordt. Dus zeer laag in de ranking!

Tuigdorp
We gaan de confrontatie aan met wat de Nederlander samenvattend in één woord van Nederland vindt. En dat weten we nu: tuigdorp is het woord van 2011. Op de voet gevolgd door caviapolitie, bedrijfspoedel en vleeshufter.

Triest en troosteloos. Het enige voordeel is dat we er dit jaar zelfs een zin van kunnen maken. De caviapolitie ging in Tuigdorp op zoek naar de vleeshufter, terwijl de weigerambtenaar langs de kant stond te niksen.

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer