27.11.11

De hongerige muil van Europa; mooiste havenpromotie ooit!

Twee weken geleden schreef ik op deze plaats over het verdwijnen van journalisten in de haven en over het feit dat havenbedrijven zo weinig – en vaak slecht – over zichzelf communiceren.

Er kwamen veel reacties en ook in de groep Port of Rotterdam Community op Linkedin werd druk gediscussieerd over dit onderwerp. Leuk natuurlijk. De inkt van mijn blog was nog niet opgedroogd of op dezelfde dag besteedde de VPRO aandacht aan de haven. En hoe!

Sinds drie weken presenteert de VPRO de serie ‘Nederland van Boven’. Op een manier die doet denken aan de fameuze filmmaker Bert Haanstra, worden portretten geschetst van Nederland vanuit de lucht.
Onder de titel ‘De hongerige muil van Europa’ werd een werkelijk prachtig beeld gegeven van de Rotterdamse haven. De camera toont de enorme grootsheid, lelijkheid en diversiteit van de haven op een wonderschone wijze. Echt geweldig om te zien!
Van de gefilmde konijnenjager tot de loods en van de chauffeur tot de havenmeester; ze vormen samen de pareltjes die de Rotterdamse haven zo bijzonder maken.
Havenpromotie op z’n opperbest!

Er mogen dan geen echte havenjournalisten meer zijn; het is mooi om te zien dat ‘Hilversum’ in staat is om zoiets indrukwekkends over de Rotterdamse haven te maken. ‘De hongerige muil’ is verplichte kost voor iedereen die in de haven woont of werkt.
Ik stel me voor dat de communicatieafdeling van de Port of Rotterdam onmiddellijk duizenden kopietjes van deze aflevering gaat maken en in tientallen talen gaat nasynchroniseren. Deze documentaire moet de wereld over.  ‘Eat your heart out’, Shanghai, Singapore, Hamburg, Antwerpen en al die andere havenplaatsen.

Terug naar overzicht

Auteur

Lars Walder

Lars Walder

Advies/Directie

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer