09.11.11

20 jaar Bijl: top-5 slim redactionele aandacht scoren

Twintig jaar Bijl betekent talloze opdrachten, cases en ervaringen. Mooie communicatieklussen, bijzondere pr-uitdagingen, soms hilarische blunders en inspirerende opdrachtgevers.

Wat zijn de hoogte- en dieptepunten van twee decennia Bijl? Vandaag: de vijf grootste successen op basis van het verkrijgen van redactionele aandacht. Met andere woorden: slim scoren zonder dat we advertentieruimte kopen.

Top 5 Free publicitysuccessen

 1. De Hypotheker: klantgerichte aanpak uitdragen
Als grootste onafhankelijke organisatie op het gebied van hypotheken en financiële adviezen kiest De Hypotheker duidelijk voor een aanpak die uitgaat van z’n klanten. Die moeten aan de hand van eerlijk en onafhankelijk advies steeds het beste, persoonlijke aanbod krijgen. Diverse speciale acties worden door ons vertaald naar landelijke en/of lokale content op maat, die deze aanpak uitdragen. Het levert De Hypotheker alleen al in 2010 een pr-waarde op van een slordige 4,5 miljoen euro. En dat was in 2009, 2008, 2007 en 2006 nauwelijks minder.

2. Marktplaats: belangrijkste e-commercesite
Je bent de belangrijkste website voor e-commerce, met een steeds groeiend bereik onder consumenten, maar ook onder kleine bedrijven. Alleen: nog niet iedereen weet dat! Dan schakel je als Marktplaats een pr-bureau in dat zorgt dat dit alsnog gebeurt. Anno 2011 is het geen grootspraak om te zeggen dat deze missie is geslaagd. Onze rol daarin? Het uitvoeren van all pr- activiteiten. Dus pr-plannen en persberichten schrijven, pitchen bij media en het onderhouden van mediarelaties. En dat dat vaak lukt, zie je (bijna) elke dag in diezelfde media terug.

3. Intrum Justitia: op tijd betalen
Eigen onderzoek confronteert Intrum Justitia met het schokkende feit dat de betalingstermijnen steeds verder oplopen. Wat te doen? Bijl is er van overtuigd dat versneld betalen, met name door de overheid, een stimulans voor de economie zou kunnen zijn. We draaien het verhaal dus om, als het ware. Niet te laat betalen is het uitgangspunt, maar juist op tijd betalen moet de focus zijn. Aan de hand van aanvullend onderzoek met nog specifiekere cijfers wordt een campagne ontwikkeld. De impact is zeer groot: de media pakken het nieuws gretig op, iedere Nederlander wordt meerdere keren met deze boodschap geconfronteerd en ‘Den Haag’ zet het onderwerp op de politieke agenda. Inmiddels hebben verschillende gemeenten en provincies hun betaalgedrag verbeterd. En wij? De campagne wordt in 2010 bekroond met de prestigieuze Sabre Award. Die prijkt nu op een mooie plaats in ons kantoor in Rotterdam.

4. KARWEI: 125ste vestiging
Bouwmarktketen KARWEI heeft de opening van de 125ste vestiging op de rol staan. Bijl ziet volop mogelijkheden om dit bijzondere feit publicitair te benutten. De speciale acties die de doe-het-zelver ontplooit worden door middel van uitgekiende lokale persberichten bij de plaatselijke media onder de aandacht gebracht. Resultaat: niet minder dan 470 artikelen in de lokale en regionale media. En dan hebben we er misschien nog een paar over het hoofd gezien …

5. Banketbakkers: die ene kans spotten
Aandacht in de media is vaak een samenspel van creativiteit en timing. In de beginjaren van Bijl werkten we voor een club samenwerkende creatieve banketbakkers. Zij hadden het ‘Oranje Boven taartje’ bedacht en zochten een manier om daar media-aandacht voor te verkrijgen. Er was maar een heel klein budget beschikbaar. Het toeval wilde dat prins Bernhard in het UMC Utrecht lag. Daar zagen we een kans. We benaderden het ziekenhuis en de Rijksvoorlichtingsdienst. Of de banketbakkers, op de dag dat de prins het ziekenhuis zou verlaten, al het personeel mochten bedanken met ‘Oranje Boven taart’? Als dank voor de goede zorg voor de prins. Ze vonden het een goed idee. De banketbakkers bakten 500 ‘Oranje Boven taartjes’ en leverden die de dag na zijn ontslag in punten gesneden af. De Telegraaf opende de dag erna (een zaterdag) met een knal van een kleurenfoto. De ‘Oranje Boven taartjes’ waren niet meer aan te slepen, dat begrijp je.

Terug naar overzicht

Auteur

Ruud Bijl

Ruud Bijl

Advies/Directie

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer