03.11.11

20 jaar Bijl: Top-5 flaters, blunders en andere uitglijders

Twintig jaar Bijl betekent talloze opdrachten, cases en ervaringen. Mooie communicatieklussen, bijzondere pr-uitdagingen, soms hilarische blunders en inspirerende opdrachtgevers. Wat zijn de hoogte- en dieptepunten van twee decennia Bijl? Vandaag: de vijf grootste blunders
Top 5 grootste blunders

1. Product is niet te koop
Een niet nader te noemen computerproducent klopte bij ons aan met de vraag om de pr te doen voor een nieuw te lanceren product in een tiental Europese landen. Vol enthousiasme gingen we aan de slag. Een prachtig persbericht werd opgetuigd, verstuurd en door diverse media opgepikt. Maar wat bleek? Het nieuwe product bleek in een van de tien landen helemaal niet te koop! En laat dat nu net het land zijn waar we een prachtig bericht op de voorpagina met foto scoorde.
Opvallend: we werden hier op gewezen door een consument die zelf belde om dit door te geven. Schrale troost: onze pr had dus wel degelijk effect gehad.

2. Kritiek op klant komt per ongeluk bij hem terecht
Een klant waarvoor we al een tijdje een nieuwsbrief maken heeft wat kritiekpuntjes op het product. De tekstschrijver die er aan werkt baalt en besluit haar wat ongenuanceerde frustraties te uiten in een mailtje aan een collega. Per ongeluk stuurt ze dit mailtje echter door naar haar contactpersoon bij de klant. Die is aanvankelijk ‘not amused’, en het lijkt het einde te markeren van een jarenlange samenwerking. Maar uiteindelijk blijkt dat ze wel wat kan hebben en wordt er besloten met een schone lei te beginnen.

3. Per ongeluk naam van overnamepartij vermelden
Organiseer een persconferentie waarin een overname wordt aangekondigd. Maar: maak de naam van de partij die wordt overgenomen nog niet bekend in de persuitnodiging. Helaas: in de kop van de tekst vermelden we per abuis toch de naam van het bedrijf. Toch een goede afloop: een bevriende journalist belt ons en meldt de uitglijder. En vertelt ons dat hij het nog niet zal publiceren. Waarvoor wij hem uiteraard nog steeds dankbaar zijn. Goede mediarelaties zijn van onschatbare waarde, zo blijkt maar weer.

4. Wachtwoord vergeten
In de periode dat PowerPoint net bestaat hebben wij als koplopers op het gebied van het implementeren van nieuwe technieken in onze bedrijfsvoering het systeem meteen ingevoerd. Wanneer we dus voor een klant een presentatie verzorgen besluiten we PowerPoint meteen in te zetten. Beamer gehuurd, aangesloten op een laptop, PowerPoint-presentatie tot in de puntjes voorbereid. Maar …vlak voor de presentatie wordt de laptop aangezet en blijken we het wachtwoord niet te weten. Gevolg: presentatie met woorden en gebaren, helaas niet versterkt door een hippe PowerPoint-ondersteuning.

5. Focussen op detail
Na het twee jaar niet gedaan te hebben besluiten we in oktober van dit jaar om onze nieuwsbrief nieuw leven in te blazen. Adressenbestand geüpdate, tekst gemaakt, nieuwe vormgeving, mooi op schema. Loopt allemaal gesmeerd… Alleen als we de nieuwsbrief uitsturen staat er nog het woord ’test’ in de aanhef. Tja… Ongelooflijk veel relaties wezen ons op dit foutje. Onze nieuwsbrief wordt duidelijk goed gelezen.

Terug naar overzicht

Auteur

Ruud Bijl

Ruud Bijl

Advies/Directie

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer