12.10.11

Tabletje voor betere communicatie

Deze week maakte het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein/Utrecht bekend dat alle 5500 medewerkers volgend jaar met smartphones en tablets gaan werken. Dit bevordert volgens het ziekenhuis de efficiency. En de tijd die hiermee wordt bespaard, kan weer aan de zorg voor de patiënt worden besteed.

Snellere en efficiëntere zorg
Niks mis mee lijkt me. Ik zie het helemaal voor me: de arts of verpleegkundige staat aan mijn bed en kan op zijn tablet mijn elektronisch patiëntendossier bekijken en bewerken. Dat blijkt straks ook de bedoeling. Ik juich dit initiatief enorm toe. Moderne communicatietechniek die optimaal bij gaat dragen aan snellere en efficiëntere zorg.

Geen oogcontact meer?
Vast en zeker zal al het personeel trainingen krijgen om te leren werken met deze hippe gadgets. Daar wordt meestel wel aan gedacht bij grootschalige ict-projecten. Maar ik hoop ook dat er dan aandacht wordt geschonken aan het persoonlijke contact met de patiënt. Dat ik straks niet alleen maar tegen de kruin van de arts aankijk als hij even bij mij langskomt. Dat er geen oogcontact meer is omdat hij constant naar zijn beeldscherm kijkt en staat te tikken op het touchscreen.

Communicatietraining
Ik pleit dus voor een aparte communicatietraining, of misschien wel een interne campagne die ervoor moet zorgen dat alle 5500 medewerkers van dit ziekenhuis blijven communiceren met de patiënt. En niet alleen nog maar bezig zijn met deze o zo handige tablet.

Echte gesprek
Denk nou niet dat ik overdrijf. Ik maak dit gedrag namelijk al mee in de kantooromgeving. Meetings waar mensen – o zo handig – hun aantekeningen zitten te maken op hun iPad. Weg is het echte gesprek, weg de echte aandacht voor elkaar.  Laat dat niet gebeuren in het Antonius.

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer