10.10.11

Stilte na boete 90.000 euro: gemiste kans

Vijf elektronicaformules hebben een boete van 90.000 euro aan de broek hangen. De Consumentenautoriteit deelde de boete vorige week uit omdat de winkels klanten hebben misleid over hun garantierechten.

Onjuist ingelicht
Het gaat om de formules BCC, Block, De Harense Smid, Mikro Electro en Scheer & Foppen die consumenten onjuist hebben ingelicht over hun rechten na afloop van de periode van fabrieksgarantie. Daardoor hebben klanten mogelijk onterecht betaald voor reparaties.

90.000 euro
De hoogte van de boete per bedrijf is niet mis: 90.000 euro. Ik las dit bericht op verschillende online nieuwssites, waaronder op telegraaf.nl. Voor mij reden om eens te kijken hoe deze bedrijven zelf online omgaan met deze stevige terechtwijzing. Alle vijf hullen ze zich in stilzwijgen. Op hun websites is er geen woord over te lezen. Ook op Twitter, Facebook en Youtube, waar een aantal van deze bedrijven actief is, geen enkele aandacht voor deze volgens de Consumentenautoriteit misleidende praktijken. Ze doen allemaal net alsof er geen probleem is door het totaal niet te noemen en er niets van te vinden. Onbegrijpelijk in deze tijd waar iedereen de mond vol heeft over transparantie en de online dialoog.

Boetes onterecht
Wel wordt ondernemersvereniging UNETO-VNI naar voren geschoven met een persbericht. Strekking: de boetes zijn onterecht en niet constructief. Er wordt vooral gewezen naar de onduidelijke wetgeving in ons land rondom garanties. Dus niet de consument is de dupe, maar de branche lijkt het wel. De consument is natuurlijk de verliezer. Want die moet maar hopen dat deze vijf elektronicaketens serieus omgaan met de harde kritiek en de boetes. Het lijkt erop van niet. Want anders zouden ze er zeker aandacht aan besteden op hun website. Of in gesprek gaan met de consument over hun garanties. En vragen om mee te denken waar het beter kan bij de communicatie over garanties. Zo hadden ze van een bedreiging zelfs een kans kunnen maken.

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer