20.10.11

Pomphouders van lobby naar pr-actie

Bij tankstations wordt vanaf november weer bier en wijn verkocht. De pomphouders willen met deze actie een proefproces uitlokken. Ze hebben namelijk genoeg van het jarenlange verkoopverbod op alcoholhoudende dranken.

Boetes uitdelen
Op vijf locaties in het land wordt komende maand dus bier en witte en rode wijn verkocht. Initiatiefnemer Beta, de belangenvereniging van tankstationhouders, weet natuurlijk zeker dat de nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit direct moet ingrijpen en boetes zal uitdelen. Sterker nog, daar is het Beta om te doen, zeggen ze. Want de actie is bedoeld, aldus Beta, om te kijken of het wettelijk verbod op verkoop van alcohol in ons land stand houdt bij het Europese Hof.

Pr-klassieker
We zien hier een klassieker in pr-land voorbijtrekken. Een belangenvereniging die tien jaar stevig lobbyt in Den Haag om een wet aangepast te krijgen. Dat lukt echter niet, en er is ook geen zicht op schuivende Haagsche panelen op dit punt. Tijd dus voor steviger geschut. Achter de lobbyschermen vandaan stappen en juist het volle licht zoeken. Op zo’n manier dat de pers er zeker massaal op afkomt. En vervolgens lekker uitsmeren die aandacht. Eerst vooraankondigen dat je iets gaat doen. Een paar weken daarna het écht gaan doen (ik voorspel dat ook op die dag de media weer acte de présence zullen geven), en daarna proactief de voortgang in beeld houden. De eerste boete, de tweede, de derde, de verhoogde boete, de rechtszaak, de uitspraak, het hoger beroep, doorverwijzing naar het Europese Hof; en zo kan het nog jaren doorgaan. Al die tijd speelt zich dan in het zicht van iedereen af wat in het lobbytraject allemaal al is gepasseerd.

Publieke opinie
En dat is waar het Beta natuurlijk werkelijk om gaat. Om zo te proberen de publieke opinie een beetje haar kant op te krijgen en zo de politiek op enig moment klaar te stomen voor het herzien van hun standpunt. Door nu deze initiatieven te ontplooien kunnen deze over een paar jaar, als er een kabinetswisseling is, effect krijgen. Dat lijkt ver weg. Maar na tien jaar mislukt lobbyen en zomaar weer tien jaar verder voordat de Europese route helemaal is gelopen, is het de kortste route die nog open ligt.

De consument
Deze klassieke handelswijze kan overigens nog wel stranden. Bijvoorbeeld als blijkt dat de consument zich echt gaat roeren tegen de herinvoering van alcoholverkoop. Niet in reacties op Telegraaf.nl of andere (nieuws)sites, maar steviger en georganiseerd. Ik blijf het met interesse volgen de komende jaren.

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer