27.10.11

‘Crisis is an ordinary part of business’

Bovenstaande interessante stelling kwam ik tegen in een aardige studie van pr-gigant Burson-Marsteller en het Amerikaanse onderzoeksbureau Penn Schoen Berland.

Beide bedrijven onderzochten in hoeverre bedrijven voorbereid zijn op een crisis. Uit de studie blijkt dat 79% van de topmanagers verwacht binnen een jaar te maken te krijgen met een crisis, terwijl de helft van de managers toegeeft niet te weten hoe ze hun klanten moeten toetreden tijdens een crisis.

Er zijn veel dus bedrijven die niet weten wat te doen in een crisis. En dat is niet slim, want uit ander onderzoek is gebleken dat bedrijven relatief weinig reputatieschade lijden wanneer ze hun communicatie goed op orde hebben.  Zo had Domino’s Pizza nauwelijks last van een populair filmpje op internet waarin medewerkers vieze dingen uithaalden met pizza’s. Dit kwam vooral omdat de CEO vrijwel meteen na het vrijkomen van de video met een eigen verhaal kwam. Blackberry was afgelopen maand een voorbeeld van een bedrijf dat communicatie niet echt goed had geregeld. Het bedrijf was domweg te laat met reageren.

Vrijwel elke manager verwacht dus in een crisis terecht te komen, maar slechts weinigen zijn daar op voorbereid. Er is daarom nog veel werk aan de winkel voor de opstellers van crisis communicatieplannen.  Ik pleit hier niet voor een vuistdik plan met daarin alle stappen die in duizend-en-één situaties moeten worden genomen. Nee, een crisis communicatieplan moet praktisch inspelen op de mogelijke crises die zich binnen een bedrijf kunnen voordoen. Het gaat vooral om handzame tips, een kort protocol en een wellicht lijstje met zaken die je niet moet vergeten in een crisis. In een crisis heeft niemand tijd om een zestig pagina’s dik plan door te lezen. Gezond verstand en snel handelen zijn namelijk in elke crisis cruciaal. Ordinary business eigenlijk.

Terug naar overzicht

Auteur

Lars Walder

Lars Walder

Associate Consultant

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer