04.10.11

Bescheidenheid offshore-industrie nergens voor nodig

Vanaf deze plaats ga ik een beetje reclame maken voor de Nederlandse offshore- industrie. Die sector zelf doet dit namelijk veel te weinig.
Op 11 en 12 oktober is de RAI in Amsterdam het toneel voor de Offshore Energy conference met tal van offshore-bedrijven uit binnen- en buitenland. Het lijkt erop dat de Nederlandse maritieme energiesector daarmee eindelijk een podium voor zichzelf creëert die het verdient.

U wist het misschien niet, maar de Nederlandse offshore-sector speelt een belangrijke rol in de miljardenindustrie rondom olie -en gaswinning. Waarschijnlijk weten veel mensen niet eens waar de offshore-sector voor staat. Dat ligt niet aan die mensen, maar aan de sector zelf. Die is namelijk veel te bescheiden in het communiceren over zichzelf. En dat terwijl er zoveel te vertellen is. Omdat ik vind dat de sector zelf te stil is, zal ik het hier nog maar eens doen.

Het winnen van olie en gas is echt niet alleen iets voor Arabieren, Noren, Russen, Libiërs of Venezolanen. Ja, het kostbare goed ligt vaak in hun grondgebied, maar steeds vaker is dat de zee. En zeg je zee, dan kom je al gauw uit bij de Hollanders. Dat was driehonderd jaar geleden zo en dat geldt nog steeds in zekere mate. Talloze Nederlandse bedrijven spelen een cruciale rol bij het winnen van olie en gas op zee. Bedrijven als Heerema, Dockwise, Damen, Fugro, Van Oord Offshore, Mammoet, Jumbo, SMIT en vele anderen werken hier aan mee. De een levert schepen en kranen en de ander de hoogwaardige techniek voor bodemonderzoek of boringen in diep water. Op vrijwel elk olie- of gasveld op zee kom je Nederlanders tegen. Dat is knap, zeker wanneer je bedenkt dat het werk op zee soms in en op extreem diep water moet gebeuren en vaak in extreme weersomstandigheden. Er mag bovendien niets misgaan, want de kleinste fout kan enorme gevolgen hebben; denk bijvoorbeeld maar aan een flinke milieuramp. Bovendien is het een industrie waarin vele miljarden euro’s omgaan.

Tot zover een kleine opsomming van een bedrijfstak die zichzelf veel te bescheiden opstelt. Het lijkt me een bedrijfstak waarin de pers zeker is geïnteresseerd, maar ik lees er te weinig over.  En dat is jammer. Qua werk zijn het vaak ultra moderne bedrijven, maar op communicatiegebied valt er nog veel te winnen. Ik ga in ieder geval volgende week naar de RAI. Eens kijken wat de bedrijven te melden hebben.

Terug naar overzicht

Auteur

Lars Walder

Lars Walder

Advies/Directie

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer