05.09.11

Nep reviews voor vijf dollar

Er zijn retailers die consumenten betalen om een positieve online review te schrijven over hun product of dienst. Ze grijpen naar dit middel omdat online reviews steeds belangrijker worden. De gedachte is natuurlijk: hoe meer positieve reacties, des te meer consumenten voor mijn product zullen  kiezen.

Vijf tot tien dollar
Voor consumenten die deze reviews schrijven is het lucratief. In de Verenigde Staten wordt er vijf tot tien dollar betaald voor zo’n positieve review waarvan niemand weet dat hij hartstikke nep is. Het is een ontzettend domme zet van de retailers die hiervoor kiezen. Vanuit ethisch oogpunt is het sowieso af te keuren. Maar zelfs zonder dat argument snijden ze zichzelf uiteindelijk in de vingers. Want de  echte reviews boeten aan kracht in als consumenten weten dat er steeds meer neppers tussen staan. Reviews worden daardoor steeds minder serieus genomen. En echte consumenten van jouw dienst of product  zullen minder snel geneigd zijn om hun review te geven.

Goud waard
Zo helpen deze online retailers iets moois om zeep. Echte reviews zijn namelijk goud waard. Ook negatieve. Want het helpt je met een grote groep consumenten in gesprek te raken. Ze vertellen je gratis en voor niets wat je goed doet, en wat niet. Het is wachten op de eerste retailer die een pr-bureau belt om hem uit de brand te helpen als uitlekt dat hij nep reviews heeft gekocht. Slimmer is om voor dat moment al tot inkeer te komen, of er gewoon nooit aan te beginnen.

Nep reviews
Mocht je misschien denken dat jij die nep reviews er zo uitpikt omdat ze te juichend van toon zijn dan heb je het mis. Ik las pas in The New York Times een verhaal waar een nep reviewer de opdracht kreeg niet 5 maar 4 sterren te geven, ook wat kleine (onbelangrijke) negatieve dingen te noemen zodat de review nog sneller als echt beoordeeld zal worden.

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer