12.09.11

Maritieme sector mag harder over zichzelf toeteren

De Wereldhavendagen in Rotterdam vorige week waren weer een groot succes. Elk jaar trekt dit evenement vele duizenden bezoekers. Natuurlijk, het weer werkte ook mee dit jaar, maar het publiek heeft altijd grote interesse voor alles wat in en rond de haven gebeurt.

Leuk natuurlijk zo’n evenement, maar in de rest van het jaar laten de bedrijven in het Rijnmondgebied opvallend weinig van zich horen.  Ze ‘toeteren’ te weinig over zichzelf en de pers laat prachtige verhalen schieten.

(Wereld)records
Met grote regelmaat kom ik bij bedrijven in de Rotterdamse haven die de meest ongelooflijke dingen presteren. De een loopt mondiaal voorop op het gebied van milieumaatregelen voor tankopslag, de ander breekt (wereld)records op het gebied van transport over water en een derde installeert de meest onmogelijke installaties tot op de millimeter nauwkeurig  op een deinende zee. Dit zijn grote bedrijven, maar ik ken ook veel kleine bedrijven uit de maritieme en industriële sector die prachtige dingen presteren. Je hoort of leest er weinig over, zeker wanneer je het belang van deze industrie in ogenschouw neemt.

Bescheidenheid
Hoe dat komt? Sommige bedrijven zijn nog steeds ‘bang’ van journalisten omdat ze toch nooit het juiste verhaal zouden maken, maar gelukkig komt dat nog zelden voor. Ik denk dat bescheidenheid een grote rol speelt.  ‘Het is gewoon een klus’, hoor ik vaak, wanneer weer een ongelooflijke operatie wordt uitgevoerd. Die bescheidenheid is een mooie eigenschap, maar soms mag je best een beetje van de toren blazen over jezelf.

Vakpers
Een andere oorzaak van de matige aandacht voor de sector is een gebrek aan professionele communicatie met de buitenwereld. Natuurlijk, er zijn uitzonderingen, maar ik weet zeker dat journalisten dagelijks persberichten krijgen van bedrijven waar ze niets van begrijpen.  Een (vaak Engelstalig) persbericht over product X of Y, of een contract voor een bepaalde klus wordt echt niet geplaatst. Waarom niet? De journalist weet  vaak niet waar het over gaat. Hij kan domweg  het belang niet inschatten. Vakpers kan dit inderdaad wel, maar bij de algemene pers zitten al lang geen specialisten meer. Je kunt het de journalist dus niet verwijten, maar wel degene die het bericht verstuurt.

Nodig ze uit
Uit ervaring weet ik dat journalisten het prachtig vinden om over het werk in de haven te berichten. Maar dan moet wel iemand ze op die verhalen attenderen. Je moet ze dus helpen. Bel ze op, nodig ze een keer uit, neem ze mee naar een bijzondere klus. Ik weet zeker dat ze interesse hebben. Hun lezers en kijkers hebben dat namelijk ook, kijk maar naar de Wereldhavendagen.

Terug naar overzicht

Auteur

Lars Walder

Lars Walder

Associate Consultant

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer