13.09.11

Als ik topsporter was zou ik twitteren

Elke week weer lees je over sportclubs en sportbonden die problemen hebben met de tweets van hun voetballers, basketballers, of atleten. Er zijn zelfs teams die spelers verbieden social media te gebruiken. Ik vind dat dom en kortzichtig. Als ik topsporter was ging ik lekker twitteren. Leuk voor mijn fans en voor mezelf. En veel leuker dan elke week weer dezelfde vragen te moeten beantwoorden van steeds verschillende journalisten.

Mogelijkheden
Sociale media bieden juist tal van mogelijkheden voor sporters om te communiceren met hun fans, sponsors en ook met de media. In de Verenigde Staten en Groot-Brittannië zijn er veel sporters die deze mogelijkheden zien. Ze geven bijna geen interviews meer aan de traditionele media, maar kiezen een social mediakanaal om te vertellen waar ze mee bezig zijn en wat hen beweegt. Basketbalfenomeen Shaquille O’Neal maakte zo zijn afscheid bekend via een filmpje op Youtube. In de ideale social mediawereld zenden topsporters niet alleen, maar gaan ze ook in gesprek met hun fans. Voetballer Rio Ferdinand is een bekend voorbeeld. Hij wilde zelfde zijn Twitternaam (@rioferdy5) op zijn shirt, maar dat vond zijn club Manchester United  niet goed.

Incidentjes
In Nederland zijn er redelijk wat twitterende topsporters, echter nog maar weinig die het medium strategisch inzetten en sociale media gebruiken om zichzelf en de sponsor(s) goed te profileren. Als het gaat om sporters en Twitter zijn er in ons land vooral wat incidentjes. Vaak leiden ze ertoe dat een sporter stopt met twitteren, of de dat de organisatie. club of sponsor een verbod instelt.

Bullshittaal
Het zou veel slimmer zijn om topsporters te leren hoe om te gaan met sociale media. Ga als sportorganisatie met je sporters in gesprek over wat wel kan en wat niet. Wat slim is en wat niet. Leer ze vooral ook dat het een mooi middel is om een dialoog te starten en te onderhouden; anderen volgen hoort erbij. Leer ze vooral niet de stereotype bullshittaal te gebruiken die tegenwoordig bijna standaard is in interviews na de wedstrijd. Je zult zien dat het gebruik van social media in de topsport dan juist supergoed werkt.

Terug naar overzicht

Auteur

Ruud Bijl

Ruud Bijl

Advies/Directie

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer