11.08.11

Zeeman doet aan ‘ontAldisering’

De guerrilla-actie van Zeeman tijdens de Amsterdam International Fashion Week (AIFW) heeft veel aandacht gekregen. Voor wie het heeft gemist toch maar even deze video bekijken. Goede guerrilla-acties zorgen wat mij betreft altijd voor sterk uiteenlopende meningen over de actie. Dat was ook nu het geval. Ook mijn communicatievakbroeders waren verdeeld. Van “spot on” tot “het zet de nieuwsgierige potentiële klant alleen maar op het verkeerde been. Want als ze in de winkel komen, zien ze een foeilelijke winkel en geen leuke modewinkel.” Zeeman zegt met deze stunt alleen maar over te willen brengen dat “er goed uitzien niet duur hoeft te zijn.”

Ik denk zelf, en die mening kwam ik nog niet tegen, dat Zeeman met deze actie doet aan ‘ontAldisering’. In de Aldi wilde een flink deel van de consumenten niet gespot worden, totdat het verhaal in de media opdook dat juist in de wat duurdere wijken de Aldi’s zo goed liepen. Opeens was het niet suf maar juist slim om die witte wijn van de Aldi met dozen tegelijk achter in de Volvo V70 te laden. Niemand schaamt zich meer om naar de Aldi te gaan. Zeeman wil dat ook. Hippe en spraakmakende pr-stunts zorgen ervoor dat Zeeman als minder suf wordt gezien waardoor meer mensen er zonde gene naar binnen stappen. Ik geloof niet dat er consumenten zullen zijn die dan vervolgens schrikken van wat ze bij de Zeeman zien hangen. Want echt iedereen weet dat Zeeman geen H&M of Zara is. Ik vind het dan ook een slimme actie die Zeeman zeker goed doet.

Iets zit mij dwars
Chapeau ook voor de manier waarop deze actie ook echt helemaal uitgevoerd kon worden zoals gepland. Want als je zo in het hol van de leeuw moet infiltreren zonder dat je vroegtijdig gesnapt wordt dan heb je aan alles gedacht. Zelfs de mensen van het pr-bureau wisten van niets. En dat zit me dwars. Ik vraag me af wat ik er zelf van zou vinden als ik als pr-bureau het idee zou hebben om voor het nieuwe modewerk Frank aan de slag te zijn en dan te horen dat Zeeman mijn eigenlijke opdrachtgever is. Ik bedenk en werk graag mee aan goede pr-stunts. Maar ik wil wel zelf de afweging kunnen maken of ik daaraan meewerk. Dat kan ik niet als de echte opdrachtgever en het werkelijke doel mij niet bekend zijn. Ik had me toch bekocht gevoeld als pr-bureau in dit geval. Ik wil namelijk altijd weten namens welk bedrijf of organisatie ik de pers benader. Wat vinden mijn vakbroeders van deze mening?

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer