19.08.11

‘Journalisten schrijven alleen maar onzin’

Er zijn nog steeds mensen bij bedrijven die zich helemaal kunnen vinden in bovenstaand zinnetje. Vaak wordt het gezegd in crisisachtige situaties, waarin elk geschreven woord op een weegschaal wordt gelegd, althans door de partij waarover geschreven wordt. Nou is het zeker niet zo dat journalisten alleen maar onzin schrijven, maar het komt zeker weleens voor dat er ‘missers’ worden gemaakt. Vaak valt het wel mee, maar soms maken bedrijven zich er vreselijk druk over. Zelfs als het om kleine feitjes gaat.

Ik heb regelmatig een telefoontje gehad vanuit een boze bestuurskamer met de mededeling dat er ‘een ramp was gebeurd’ omdat een journalist een fout had gemaakt. In werkelijkheid vallen die fouten vaak mee. Voor wie echt vindt dat er iets moet worden rechtgezet, volgen hieronder een paar simpele tips die helpen om te gaan met berichten die feitelijk niet kloppen.

Bel of mail de journalist. Vertel, zonder boos te worden, jouw kant van een verhaal. Leg uit waarom sommige feiten onjuist zijn. Eis geen rectificatie of iets dergelijks, maar vraag de journalist om een volgende keer te bellen zodat je in het verhaal je eigen zegje kan doen. Vraag vervolgens of je het verhaal voor publicatie mag checken op ‘feitelijke onjuistheden’. Vrijwel elke journalist zal hiermee akkoord gaan omdat het ook hem beschermt tegen het maken van blunders.

Schrijf een ingezonden brief. Kranten houden van discussie. Ga niet hameren op de fout die is gemaakt, maar schrijf over jouw visie op een verhaal dat eerder is verschenen. Voeg, als het mogelijk is, een nieuwe invalshoek toe aan een bepaald onderwerp, dat maakt de kans groter dat de krant de brief plaatst.

Gebruik social media. Het voordeel van social media is dat ze iedereen een eigen spreekbuis geven. Maak een Youtube-filmpje met daarin je eigen mening of zet op Facebook je visie op een artikel. Houd er wel rekening  mee dat je daarmee uitdaagt tot een reactie.

Laat het bericht lezen door een ‘neutrale’ partij. Vaak ontdek je dat een buitenstaander een fout in een bericht veel minder zwaar oppakt dan jijzelf.  Hoe dichter je staat bij een nieuwsfeit, hoe groter de kans is dat je denkt dat er negatief over je wordt geschreven. Een feitelijke onjuistheid over iets onbenulligs kan dan ineens voor jou iets heel groots worden.

Blijf altijd in gesprek met de journalist of de krant, radio of tv-rubriek die hij vertegenwoordigt. Het heeft geen zin om een bepaald medium in de ban te doen. Journalisten hebben ook baat bij een goede relatie (zij willen immers elke dag een goede krant maken). Wanneer je een journalist weigert te spreken, betekent dat niet dat hij geen verhaal zal maken. De kans is dan groter dat hij op zoek gaat naar andere bronnen, zoals (ex)werknemers, concurrenten of eventueel klanten.  Je kunt beter in gesprek blijven.

Terug naar overzicht

Auteur

Lars Walder

Lars Walder

Associate Consultant

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer