26.08.11

Hoe selecteer je een mediatrainer?

Je hoeft in de ochtendspits maar een half uurtje naar Radio1 te luisteren, of ’s avonds een kwartier naar een live actualiteitsprogramma op tv te kijken om te weten dat mediatraining geen verspilde energie is voor ondernemers, politici en sporters. Niet alleen in hun eigen belang, maar ook in dat van de kijker en de programmamaker. Kijken en luisteren naar iemand die een boodschap echt kan vertellen is zo ontzettend veel prettiger. Maar waar leer je om een goede woordvoerder te worden?

Google het woord ‘mediatrainer’ en je valt van je stoel van het aantal aanbieders. Sommige daarvan zijn erg goed, andere helemaal niet. Hoe scheid je het kaf van het koren? Mijn Amerikaanse collega Brad Phillips maakte ooit een handig lijstje om een goede selectie te maken. Ik heb er mijn eigen ervaringen aan toegevoegd.

1.    Online check
Een bezoek aan de website is een goed begin. Je zult zien dat de betere mediatrainers (en dat kunnen zowel pr-bureaus, journalisten of trainingsbureaus zijn) goede informatie online hebben staan over de opzet van hun trainingen en voor wie en hoe ze werken.
2.    Referenties
Voor wie werkt de mediatrainer? Zijn dat ook bedrijven die je regelmatig in het nieuws ziet? Hoe doen de woordvoerder het dan? Vraag de mediatrainer/bureau om referenties en bel eventueel een paar mensen die ze getraind hebben. Als een mediatrainer geen referenties wil geven, loop dan weg.
3.    Wie doet de training
Wordt er voor de gelegenheid een externe trainer ingevlogen (gebeurt nog weleens bij pr-bureaus), wordt de training geleid door een ervaren journalist of pr-man, of door een assistent(e)? Hoe vaak geeft hij of zij een training: twee keer per jaar,  of honderd keer per jaar? Ervaring is cruciaal.
4.    Tone of voice
Als je referentie checkt, vraag dan ook wat de toon is die tijdens een mediatraining wordt gehanteerd. Iemand helemaal afzeiken in een training is doodsimpel. Het gaat er om dat de trainer de zwakke punten blootlegt in de vertrouwelijkheid van de training, maar daarna wel de kandidaat vol zelfvertrouwen de deur uit laat gaan.
5.    Maatwerk
Geeft het bureau een ‘standaard’ mediatraining, of verplaatst het zich helemaal in jouw situatie? Kun je kiezen voor een individuele training voor jezelf, met een of twee collega’s, of wordt er getraind in een groep met andere bedrijven? Dat laatste is mooi voor een kennismaking, maar als je écht als woordvoerder getraind wilt worden dan zou ik altijd kiezen voor een individuele benadering waar het helemaal gaat over jouw bedrijf. Mediatraining kan immers best confronterend zijn. Je kunt fors door het ijs zakken en dat doe je nu eenmaal liever niet in het bijzijn van mensen van andere bedrijven. Bovendien gaat het bij veel trainingen om vertrouwelijke issues.
6.    Trucjes of inhoud
Je hebt niets aan een trainer die je trucjes leert. Bij een goede mediatraining gaat het erom dat je een verhaal leert vertellen dat je in staat bent in 30 seconden de kern te raken. Het blijkt in de dagelijkse praktijk enorm handig als je werkt met een trainer en een pr-communicatie adviseur die met name aandacht heeft voor dit aspect
7.    Journalistiek ervaring
Is natuurlijk handig, maar geen absolute voorwaarde. Ik ken trainers die nog nooit een redactielokaal van binnen hebben gezien, maar toch heel behoorlijke trainingen geven. En ik ken journalisten die er helemaal niets van bakken. Ervaring in de journalistiek is echter wel nuttig.
8.    Ervaring als trainer
Er zijn heel veel journalisten die er wel eens een training bij doen. Controleer of ze ook didactische vaardigheden hebben. Een leuk vraaggesprek maken op camera is een ding, maar het gaat er natuurlijk om dat je er als bedrijf het beste uitkomt. Een trainer/bureau moet je kunnen helpen om je kernboodschappen te formuleren en op de juiste manier te presenteren.
9.    Ervaring in jouw industrie
Wordt erg vaak naar gevraagd, maar vind ik niet belangrijk. Een trainer is er om de kandidaat te helpen een goede woordvoerder te worden. De journalist waar je mee te maken krijgt is behalve bij vakmedia vrijwel nooit een specialist op jouw vakgebied.
10.    Follow up
Belangrijk ook is dat de training niet een one-off  is. Je moet kunnen  terugvallen op de trainer. Hem nog eens kunnen  bellen. Af en toe een mailtje van hem krijgen. En feedback krijgen op je media-optredens.

Mediatrainingen zijn wat mij betreft een must voor iedere directeur of manager die wel eens het woord moet voeren. Niet omdat je dan leert de journalist te manipuleren, maar omdat het je in staat stelt jouw kant van een verhaal te presenteren. Helder, duidelijk en in een ‘taal’ die de doelgroep verstaat en begrijpt.

Terug naar overzicht

Auteur

Ruud Bijl

Ruud Bijl

Advies/Directie

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer