10.08.11

Het lef om een ander pad te bewandelen

In Engeland zie je een andere manier van selectie van pr-bureaus ontstaan. Een manier die me erg aanspreekt. Bureaus worden daar na een eerste selectie (referenties, ervaring, specialismen) geconfronteerd met twee cases. De eerste krijgen ze een dag voor de presentatie, de tweede op de presentatiedag zelf. Mooie techniek, want als opdrachtgever zie je zo razendsnel wat voor vlees je in de kuip hebt.

Rituele dans
De selectie van een pr-bureau is in Nederland vaak een kermis. Een rituele dans waarbij een ding vast staat: de kans dat je echt het beste bureau voor je bedrijf, dienst of product hebt gekozen is zeker geen 100%.

Google
Hoe gaat het meestal? Een opdrachtgever selecteert drie of vier bureaus. In het gunstigste geval wordt er een keuze gemaakt op basis van eerdere ervaringen, aanbevelingen of een grondige check van de websites. Maar wat ook vaak gebeurt is dat er een keuze wordt gemaakt op basis van: welke bureaus zitten bij ons in de omgeving? Of: doe maar de eerste vier namen die via Google verschijnen. Soms heb je dan als opdrachtgever geluk, soms niet.

‘Klik’
Als de opdrachtgever de bureaus ontvangt begint de echte rituele dans. Bureaus showen hun PowerPoints, of hun Prezi’s. Kijk eens hoe mooi wij zijn, hoe bijzonder, hoe effectief! Je hebt er echter nauwelijks wat aan als je een echt goede keus wilt maken. Uiteindelijk wordt altijd gekozen op basis van de ‘klik’, omdat al die presentaties geen enkel idee geven hoe een bureau nu echt werkt.

De overheid
De selectiemethode in het bedrijfsleven is niet briljant, maar in ieder geval beter dan de manier waarop de overheid kiest. Daar hebben we immers de Europese aanbesteding: een ander woord voor loterij. Hier mag iedereen meedoen, mits voldoende omzet wordt gegenereerd en er voldoende mensen in dienst zijn. Soms moet je een oplossing bedenken voor een case. Gebeurt allemaal schriftelijk en anoniem, want stel je voor dat er een ‘klik’ ontstaat. Prijs is in dit geval vaak de doorslaggevende factor. Uiteindelijk kiest de overheid dan drie of vijf partijen die bevorderd worden tot ‘preferred supplier’ en die dus met elkaar mogen concurreren om klussen te doen. Omdat prijs dan de doorslaggevende factor is, kan het echter gebeuren dat een uitzendbureau wordt gekozen om een communicatieklus te doen. Daar word je vast heel blij van als communicatiemanager bij de overheid, op zoek naar een strategische adviseur.

Traditionele pitch
Noch de selectiemethode van het bedrijfsleven, noch die van de overheid is ideaal. De pitch staat namelijk ver af van de realiteit. In de dagelijkse werkelijkheid echter spelen actualiteit en snelheid een grote rol. De opdrachtgever vraagt van een bureau/adviseur de vaardigheid snel te kunnen schakelen en in te kunnen spelen op veranderende omstandigheden, waarbij je ook altijd moet letten op strategische belangen van diverse doelgroepen. Of een bureau dat kan, wordt in een traditionele pitch bijna nooit duidelijk.

Ander pad
Ik zou het daarom toejuichen als opdrachtgevers in Nederland bij bureauselecties net als die in Engeland het lef hebben een ander pad te bewandelen. Zeker weten dat ze beloond worden met een bureau dat beter bij ze past.

Terug naar overzicht

Auteur

Ruud Bijl

Ruud Bijl

Advies/Directie

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer