25.08.11

Farmaceut die stopt met sponsoring reisjes is prijzenswaardig

Ook wij doen het regelmatig voor een klant; de organisatie van een persevent met een specifiek doel waarvoor wij een groepje journalisten uitnodigen. Is het buiten Nederland, dan wordt het al snel een persreis, inclusief een overnachting.

Sinds de crisis zijn dit soort pr-events op een hand te tellen. De klant kiest alleen nog maar bewust voor zo’n ‘happening’. Hij wil dat de media zijn (nieuwe) product en/of organisatie leren kennen. Of hij wil zelf contact leggen met een specifieke groep journalisten, of deze contacten juist aanhalen en verstevigen.  Maar bovenal wil hij dat er over zijn event wordt geschreven, bij voorkeur met een positieve ondertoon.

Succesvol pokertoernooi
De animo voor het ene event is groter dan voor het andere. Zo kijken wij terug op een succesvol pokertoernooi voor journalisten waarbij zo’n  70 journalisten hun weg naar de titel NK pokerkampioen pokerden. Op een speelse manier leerde de Nederlandse pers de ins en outs van het pokerspel kennen.  De bekendheid van en met de organisator steeg en dat was ook terug te zien in het aantal publicaties. Zo’n hit is er natuurlijk niet zo maar. Het event moet natuurlijk wel aan enkele nieuwscriteria voldoen om de aandacht te trekken, willen de media komen en er over schrijven . Over de opening van de 100e winkel van een retailer schrijft alleen de lokale krant nog. Met een beetje geluk wel te verstaan.

Vermeende subjectiviteit
Natuurlijk zijn er  journalisten die bij een persreis niet geheel gefêteerd willen worden, om ook maar de schijn van belangenverstrengeling of vermeende subjectiviteit in het eventuele artikel tegen te gaan. Soms levert het zelfs helemaal geen artikel op. Kort geleden betaalde een NRC-journalist zelf zijn vliegticket naar een Europese voetbalstad waar een persevent plaatsvond (de rest werd wel betaald). Dat leverde –helaas voor onze klant- geen artikel op. Toch is de naam van de organisatie bij hem blijven hangen, want deze zomer volgden enkele artikelen van zijn hand.

Buitenlands congres niet meer betaald
Deze week lees ik dat medicijnfabrikant AstraZeneca als eerste stopt met de sponsoring van reisjes van artsen naar buitenlandse congressen. De Engels/Zweedse farmaceut betaalt vanaf nu niet meer de helft van zo’n trip om de schijn van belangenverstrengeling tegen te gaan. Dat deze pillenboer hiervoor durft uit te komen,  vind ik te prijzen. Farmaceuten die een deel van de kosten van zo’n buitenlandse reis voor een arts blijven betalen, en zeggen dat het hen er niet om gaat dat hij vervolgens hun medicijn gaat voorschrijven aan patiënten, vind ik niet open en eerlijk. Natuurlijk is het hen daar om te doen!

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer