30.08.11

Communicatieve schijnveiligheid

‘Voor uw eigen veiligheid, gebruik de leuning!’ Deze tekst zag ik laatst op een sticker die was geplakt bij de trap van een gewoon kantoor. Ik had dezelfde sticker al eens eerder gezien bij een ander bedrijf uit de industriesector. Even vreesde ik een zeer steile en gladde trap te moeten bestijgen, maar dit exemplaar was breed, voorzien van antisliplaag en de treden waren van exact de goede hoogte. Ook de omstandigheden waaronder ik moest traplopen, waren verre van gevaarlijk; geen regen, sneeuw of wind, maar een airconditioned temperatuurtje van 20 graden. Geen enkele reden voor gevaar, zou je zeggen. Waarom dan toch dit soort ‘risicocommunicatie’?

Bij het zoeken naar de achtergrond van de sticker, belandde ik op de intranet-site van het bedrijf waar ik daadwerkelijk een instructie vond over hoe ik moet traplopen:
•    Hou de trapleuning vast
•    Stappen, niet lopen
•    Één trede per keer
•    Zorg ervoor dat wat je draagt, het zicht niet belemmert
•    Niet telefoneren op de trap.

Deze tips werden aangevuld met gegevens van onderzoeken die in cijfers aantonen hoeveel ongelukken er jaarlijks met traplopen gebeuren. De schrik wordt er aardig ingebracht.

Zou het helpen? In mijn herinnering zag ik op het betreffende kantoor heren in pak en dames in mantelpakjes in hoog tempo de trap op- en aflopen. Vrijwel niemand bekommerde zich om de blinkende leuning. En dat is logisch ook! Het is behoorlijke onzin om mensen lastig te vallen met tips over hoe je moet traplopen. Je vertelt personeel toch ook niet hoe ze moeten fietsen, wandelen, of achter een boodschappenwagentje moeten lopen?

Eerder al schreef ik op deze plaats over ‘over-the-top-communicatie’.  Het gedoe met de trapsticker valt wat mij betreft in dezelfde categorie.  Je verwacht een dergelijke waarschuwing bij een levensgevaarlijke trap, maar niet op een gewoon kantoor.
Deze vorm van communiceren zie ik geregeld bij bedrijven uit de industrie die een moederbedrijf hebben in de VS. Daar draait alles immers om het voorkomen van gevaar en vooral op het voorkomen van claims. Of het allemaal werkt, vraag ik me af. Het lijkt me meer een vorm van schijnveiligheid.

Terug naar de trap. Waarschijnlijk vindt het betreffende bedrijf dat het plakken van dit soort stickers bijdraagt aan de veiligheid voor het personeel. ‘We doen er alles aan om de veiligheid van onze mensen te verzorgen’. In dat geval zou ik adviseren om bij de trap snel nog een sticker toe te voegen: ‘Was uw handen na gebruik van de leuning’. Stel je eens voor dat je via die leuning een besmetting oploopt…

Terug naar overzicht

Auteur

Lars Walder

Lars Walder

Associate Consultant

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer