23.08.11

Aanbiedingsfolders: veel prijsknallers, weinig beleving

Big Bazaar, Kijkschop, Prominent, Zeeman, Etos, De Tuinen, Tuincentrum Overvecht, V&D, Computerland, Praxis, Dixons, Aldi, Xenos, Seats and Sofas, MediaMarkt, Woonsquare. Ze rolden afgelopen zondag gezamenlijk in mijn brievenbus met hun folder.

Knallende prijscommunicatie
Alle zestien retailers schreeuwen mij toe met hun aanbiedingen, kortingen, laagste prijzen, van/voor getoeter. Deze folders doen hun werk over het algemeen goed. Ook in dit digitale tijdsperk worden consumenten geprikkeld door wekelijkse kortingsfolders.  Ik heb ze deze keer eens met een pr-oog bekeken. Ik ging op zoek naar net dat beetje meer dan alleen de knallende prijscommunicatie.

Beetje meer merkbeleving
Het resultaat is schokkend. Ik begrijp dat het draait om de prijsknallers, maar een beetje meer merkbeleving zou geen kwaad kunnen. Zo kwam ik nergens een verwijzing naar social media tegen. Terwijl MediaMarkt toch echt actief is op Facebook (3450 vrienden), Twitter (2079 volgers) en Youtube (99 abonnees). Voor de merkbeleving zou zo’n vermelding een aanwinst zijn.  Ook Etos laat dit na. Terwijl ze ruim 18.000 Facebookvrienden hebben en 1.900 volgers op Twitter.

Gezonde stoelgang
Waarom niet proberen er nog meer bij te krijgen? Of tussendoor wat leuke Tweets die iets zeggen over jou als merk? Alleen De Tuinen en Aldi doen moeite me nog iets ‘mee te geven’. De Tuinen geeft tips voor een gezonde stoelgang.  Aldi vertelt me een pagina lang “Het verhaal van onze verse pasta begint al in 1882”. Zo weet ik nu dat de ‘Verse pasta’ uit de aanbieding van deze week uit Vicenza komt, een Italiaanse stad die als oudste producent van gevulde pasta te boek staat.

Verhalenvertellers
Retailers zouden wat meer verhalenvertellers moeten worden. Verhalen die het merk laden, of soms zelfs dragen. Zelfs de wekelijkse stuntfolder kan daar een bijdrage aan leveren.  En voor de liefhebber: 250 g. ravioli met ricotta en spinazie is deze week € 1.99 bij Aldi.

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer