15.07.11

Ook de industrie zou wat vaker mogen praten met de buren

Kort geleden kwam een klant uit de Rotterdamse haven bij ons, omdat hij een probleem had met een milieuvergunning. Hij zou deze vergunning niet naleven en zorgen voor overlast bij zijn buren. Een regionale overheid had hierover een persbericht geschreven. Vervolgens vroeg de klant aan ons: ‘kunnen jullie voor mij een persbericht maken met daarin onze reactie?’.

‘Natuurlijk kunnen wij dat, maar waarom zou je de discussie over de vergunning voeren in de pers?’Op deze vraag  had de klant geen antwoord. Wij suggereerden hem dan ook om geen persbericht te sturen, maar een brief te maken voor alle omwonenden van zijn bedrijf. In die brief kon hij hetzelfde vertellen wat hij oorspronkelijk ook in het persbericht wilde zeggen, namelijk dat hij verbeteringen ging doorvoeren om in de toekomst overlast tegen te gaan. Hetzelfde verhaal, maar dan persoonlijk gemaakt in de vorm van een brief met een naam en telefoonnummer van de afzender. De brief was zo gemaakt en verstuurd. Het aardige is dat de lokale media de brief ( die zij natuurlijk ook kregen) hebben gepubliceerd en de eerste reacties zijn positief.

Bovenstaand voorbeeld is niet bepaald spectaculair, toch was onze klant blij verrast met ons advies. Dit had hij zo nooit bedacht, vertelde hij. In vaktermen heet het omgevingscommunicatie, zeg maar praten met je buren. Ik kom vaak bij industriële bedrijven en zie dat dit veel te weinig gebeurt. Iedereen is druk bezig met z’n business. Veel bedrijven in de industrie praten zelden met hun omgeving. Toch zou het goed zijn als ze dat wat vaker zouden doen. Daarbij maakt het niet uit of die buren nou bedrijven zijn of burgers.

Vooral voor de chemische industrie zou het goed zijn om de buren goed de informeren, zeker nadat gisteren een brief werd gepubliceerd waarin deze bedrijfstak niet echt goed voor de dag komt.  Zoals altijd helpt het om uit te leggen wat je aan het doen bent en waarom je het doet. Nodig mensen uit op je terrein om te komen kijken. ‘Een goede buur, is beter dan… ‘, geldt ook voor een bedrijf. Het kweekt veel goodwill, maakt het werk leuker en het kan bovendien erg goed van pas komen wanneer je de buren een keer hard nodig hebt.

Terug naar overzicht

Auteur

Lars Walder

Lars Walder

Advies/Directie

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer