18.07.11

De twitterfeuilletons van Raymond Verheijen

Raymond Verheijen is een bijzondere man in de voetbalwereld. Een wetenschapper op het voetbalveld. Grote coaches kunnen niet meer zonder hem. Als afgestudeerd bewegingswetenschapper met een specialisatie in ‘periodisering’ zorgde hij er mede voor dat Hiddink met Rusland succesvol was op Euro 2008. Verheijen weet welke trainingsactiviteit je wanneer moet plegen om fit te zijn op de juiste momenten en hoe je blessures door overbelasting moet voorkomen. Hij werkte met toppers als Van Gaal en Rijkaard en geeft nu wereldwijd adviezen over periodisering. Aanvankelijk verketterd door de oude garde vinden zijn ideeën nu steeds meer ingang.

Gewauwel
Raymond Verheijen (@raymondverheije) is ook een man van de nieuwe media. Sinds 1 oktober 2009 gebruikt hij twitter om de wereld te vertellen wat hij vindt van de trainingsopbouw van voetbalteams, de verantwoordelijkheid van spelers, de voorspelbaarheid van blessures etc. Geweldig om te lezen, als je een beetje van voetbal houdt. Al is het alleen al omdat het veel verder gaat dan het dagelijkse ‘gewauwel’ in de voetbal-entertainmentshows’. Voor Verheijen is voetbal ‘wetenschap’ en dat merk je in zijn tweets.

Twittercollege
Als communicatieadviseur vind ik het vooral leuk om te zien hoe Raymond twitter gebruikt. Van hem geen gezellige tweets over waar hij gisteravond heeft gegeten, of waar hij is ingecheckt. Verheijen geeft twittercollege. Hij is een man met een missie. In een behoorlijke stroom tweets (bijna 2500 in twee jaar) deelt hij informatie over hoe de opbouw van een training moet zijn om spelers een seizoen lang fit te houden, blessures te voorkomen etc. Iedere sportcoach kan er iets van leren. Maar ook rekent hij genadeloos af met bestuurders, fans, of journalisten die in zijn ogen onzin verkopen. Raymond meent te weten waarom Manchester United de Champions league finale verloor en pakt coach Ferguson keihard aan. Geen discussie bij topclubs in Europa, of hij tweet erover, altijd kritisch, altijd scherp. En als oud-trainer van Feyenoord (hij werkte er een aantal jaren en is nu adviseur) mengde hij zich zaterdag in de dagelijkse Feyenoord-soap.
   
Lak aan de limiet
Deze tweets laten mooi de stijl van Verheijen zien. Hij heeft een mening en steekt die niet onder stoelen of banken. Hij heeft twitter gekozen als het platform waarom hij die mening voortdurend weg kan zetten en hij wil niet afhankelijk zijn van de aandacht van de voetbaljournalistiek. Mooi is te zien dat hij lak heeft aan de limiet van 140 tekens op twitter. Past het niet in een tweet dan schrijft hij er toch vier achter elkaar. Hij legde afgelopen weken een voorbeeld van een trainingsopbouw bijvoorbeeld uit in een lange reeks van tweets. Een stijl die je zelden ziet. Het twitterfeuilleton is hem niet vreemd. Alleen daarom is het al leuk hem te volgen.

Het enige jammere is dat Raymond twitter alleen maar gebruikt om te zenden. Af en toe een retweet, maar hij volgt slechts 5 mensen. En dat is jammer want het zou hem nog leuker maken…..
 
Weldoordachte strategie
Naast Verheijen zie je vooral in Engeland en de VS steeds meer sporters die er voor kiezen hun mening via sociale media met de wereld te delen. Niet omdat het hip is, maar als een weldoordachte strategie in de communicatie met fans en sponsors. Ik wacht eigenlijk op de eerste Nederlandse sportbestuurder die dit durft. Misschien een idee voor de directie van Feyenoord…En dan niet alleen zenden, maar ook in dialoog.

Terug naar overzicht

Auteur

Ruud Bijl

Ruud Bijl

Advies/Directie

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer