21.06.11

Reputatiemanagement voor de komkommer

Tijdens een crisis of incident wil je zo snel mogelijk feiten op tafel hebben om daarover te kunnen communiceren. Speculatie leidt namelijk vaak tot allerlei ongewenste gevolgen. De komkommercrisis is daarvan het trieste voorbeeld. Gewetensvraag: wie weet nu eigenlijk wat precies de oorzaak was van alle ellende met de EHEC-bacterie? Valt niet mee, hè? Je denkt wellicht aan komkommers, tomaten, taugé, bietenspruiten, maar wat het nou precies was? Ik betrapte mezelf er ook op dat ik ergens de weg ben kwijtgeraakt. En dat voor iemand die het nieuws toch redelijk op de voet volgt.

Al het nieuws over de bacterie heeft inmiddels miljoenen euro’s gekost en een hele hoop ellende bezorgd aan talloze telers. Miljoenen komkommers zijn rechtstreeks vanuit de kas in de kliko beland. De komkommer was onderwerp van misplaatste grappen, er vielen immers doden. Maar weten we nu na een maand wat de bron is? De verdenking blijft op dit moment nog steken op ‘kiemgroenten’, aldus het voedingscentrum.

De paniek in de Duitse pers (en later in de Nederlandse pers) over de ‘killerbacterie’ is voer voor mensen die zich bezighouden met crisiscommunicatie. Wat kan je daar als branche nou aan doen, vroeg Business News Radio (BNR) mij gisteren. Eigenlijk niet veel, althans in de eerste dagen. De extreme hausse aan negatief nieuws en de onzekerheid over het ontstaan van de bacterie maakt dat je als branche in ‘the heat of the moment’ niet veel kan zeggen. Blijf bij de spaarzame feiten die je hebt en ga niet mee met het gespeculeer. Uiteindelijk is alle ellende voor de komkommertelers ontstaan door speculatie. Er bleek niets van waar. Maar ja, daar sta je dan als hardwerkende teler.

Voor de komkommertelers gaat de strijd nu pas goed beginnen. En dat is de volgende fase in crisiscommunicatie: het werken aan herstel van je reputatie. De komkommer moet weer een gezond imago krijgen. Die strijd gaat nog wel even duren, want zoiets gaat niet snel. Voordeel is wel dat de komkommer wellicht al wat sympathie heeft van Nederlandse winkeliers. Zolang er zelfs maar een beetje onduidelijkheid is over de taugé, denk ik dat de kwekers van kiemproducten alvast moeten werken aan een zeer uitgebreid imagoplan.

Terug naar overzicht

Auteur

Lars Walder

Lars Walder

Advies/Directie

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer