25.05.11

Say “Cheese”!

Afgelopen maandag dronk president Obama in Ierland een Guinness biertje in een Ierse pub. In een bomvolle kroeg stond hij met een flinke pint in zijn handen. Een prachtig fotomoment voor de verzamelde wereldpers. Een foto zegt immers meer dan duizend woorden. Daarom gebruiken pr-aviseurs graag een foto als communicatiemiddel. De foto, met daarop vaak iets geks of bijzonders heeft maar één doel: de pers halen.

Meestal wordt een fotomoment gecreëerd bij gebrek aan inhoud. Een paar regels als bijschrift zijn vaak meer dan voldoende om te worden gepubliceerd. Vrijwel iedereen hanteert het pr-fotomoment. De ene keer is het de koninklijke familie die poseert voor een legertje fotografen, de andere keer is het een bedrijf als Bavaria dat meisjes in oranje jurkjes posteert op de tribune in de hoop dat ze worden gekiekt.

Ook politici doen er graag aan mee. Soms worden heel wat halsbrekende toeren uitgehaald om het persmoment te laten slagen.  Een prachtig voorbeeld is George Bush jr die in 2007 de Amerikaanse troepen in Irak tijdens Thanksgiving bezocht. Onder enorm gejuich betrad de president de zaal met in zijn handen een glimmende schaal met daarop een gigantische smakelijke kalkoen. Die kalkoen hoort in de VS immers bij Thanksgiving. Helaas bleek het beestje niet zo smakelijk; het diende louter om de fotografen van een mooi plaatje te voorzien en was daarom gemaakt van plastic.  De adviseurs van Bush hadden de nep-kalkoen vanuit Washington meegezeuld naar Irak waar het ding een hoofdrol moest spelen in het woestijnzand.

Elke dag worden foto’s gepubliceerd die alleen maar zijn geënsceneerd in de hoop dat ze de krant halen. Is dat vervelend, plat of goedkoop? Ik vind van niet, maar zorg wel dat het inhoud heeft, goed wordt geproduceerd en origineel is. Bush’s kalkoen-actie was wel erg nep en roept irritatie op. Fout geproduceerd door zijn pr-team zou je zeggen. Dat deed Obama beter. Hij vertrok gisteren pas uit de kroeg toen zijn halve liter ‘Stout’ helemaal op was. En dat is een hele prestatie wanneer je bedenkt dat voor de foto een enkel slokje van het bittere spul ook voldoende was geweest. Ik vraag me af of zijn pr-adviseurs daarop hadden gerekend.

Terug naar overzicht

Auteur

Lars Walder

Lars Walder

Associate Consultant

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer