04.04.11

PR-schade voor de PR-bureaus

Vorige week werd bekend dat Ajax bestuurder Rik van den Boog een pr-bureau had ingeschakeld om hem te assisteren in de strijd tegen het Cruijff-blok. De reacties hierop zijn niet van de lucht. Op vele blogs en nieuwssites regent het  commentaren. En die zijn niet altijd positief.  Van den Boog, maar ook het bureau zelf krijgt het in de commentaren flink van langs.

Met Bijl doen we zelf veel aan crisiscommunicatie en incidentcommunicatie. Als bureau proberen we dan zoveel mogelijk op de achtergrond te werken.

Wie een beetje ervaring heeft met crisiscommunicatie weet dat het belangrijk is om te zorgen dat iedereen dezelfde informatie heeft en hetzelfde verhaal vertelt. De pers smult ervan wanneer het anders is. Tegenstellingen of ruzies zijn voer voor journalisten. Wat dat betreft is de voetbalwereld een paradijs voor de media. Immers, de gemiddelde voetbalclub is zo lek als een mandje. Vrijwel elke bestuurder en (ex)speler heeft ‘vriendjes’ bij de pers. De voetballerij lijkt een slangenkuil die zijn weerga niet kent. In geen enkele andere bedrijfstak spelen gevoelens en heftige emoties zo’n grote rol als in de voetbalwereld. Dat merkten wij ook toen we in het verleden adviezen gaven aan Feyenoord.

Burson Marsteller (het bureau dat is ingehuurd door Ajax) is een internationaal gerenommeerd bureau dat ongetwijfeld goed werk levert. Ik verwacht dan ook dat aan het Ajax-bestuur goede adviezen worden gegeven, maar daar gaat het inmiddels niet meer om. De buitenwereld denkt er anders over. In het AD wordt Burston inmiddels afgeschilderd als een ‘dubieus’ bureau.

In de commentaren op de nieuwssites, worden alle cliches over gladde pr-jongens weer eens lekker aangedikt en aangehaald.  Tijdens een borrel afgelopen weekend hoorde ik iemand zeggen: ‘Het is toch niet te geloven dat die pr-kerels Van Den Boog en Coronel hebben overgehaald om zo met modder te gaan gooien? Vreselijke lui!’ Een heerlijke bitterbal voorkwam dat ik mij mengde in het gesprek, maar ondertussen zijn we er als bureaus wel lekker mee. Het wordt tijd dat we eens aan onze eigen pr gaan denken.

Terug naar overzicht

Auteur

Lars Walder

Lars Walder

Advies/Directie

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer