10.03.11

Leren we wel de lessen die we moeten leren?

De brand in Moerdijk zullen we niet snel vergeten. Ongetwijfeld zal de brand in de toekomst in één adem genoemd worden met de vuurwerkramp in Enschede en de cafébrand in Volendam. Met het grote verschil dat in Moerdijk gelukkig geen slachtoffers vielen.

Na de eerdere branden zijn er kastenvol rapporten geschreven waaruit we met z’n allen de lessen hadden moeten leren die we hadden moeten leren. Het lijkt er echter op dat we niet zo leergierig zijn in Nederland. Want op dit moment zijn we al weer bezig om de lessen te leren die voortkomen door  de brand van Moerdijk.

Vijftien rapporten
De belangrijkste lessen kunnen we pas goed tot ons nemen als de 15 (sic) rapporten gereed zijn die over de brand worden geschreven. Inderdaad kan je je afvragen of dit niet wat overdreven is. Maar gelukkig zijn het maar 14 verschillende organisaties die deze rapporten schrijven. Het 15de rapport zal dan wel het belangrijkste worden. En nu maar hopen dat de rapporten elkaar op punten niet tegenspreken, want welke lessen moeten we dan leren?

Deskundigen
Eén rapport zit er in ieder geval niet bij. Het rapport dat gaat over de vraag hoe deskundig een deskundige is die meent wat te moeten roepen op radio en televisie. Maar ja, wie zou er in staat zijn zo’n deskundig rapport op te stellen?

Crisiscommunicatie
Ook op het terrein van de communicatie vallen weer de nodige lessen te trekken. Want vriend en vijand zijn het er over eens dat de communicatie beter had gekund. Deze week organiseerde Logeion en Crisiswerkplaats drie bijeenkomsten met communicatieadviseurs over crisiscommunicatie. De veelzeggende titel: ‘kracht van de massa’. Zeer interessante bijeenkomsten waar aan de ene kant bleek dat we op het terrein van de crisiscommunicatie nog veel te doen hebben. Maar aan de andere kant ook professioneel wordt nagedacht. Een constatering als ‘vergeet de kwetsbare groepen niet’ lijkt zo evident, maar de praktijk is vaak anders. Of wat te denken van de communicatieadviseurs van de gemeente Rotterdam die stand by bleven op het stadhuis, wachtend op een mogelijke ‘hulpvraag’ uit Moerdijk. Wachtend omdat ze zichzelf niet wilden opdringen. Een legitieme reden, alleen waren de collega’s uit Moerdijk en de toesnellende collega’s uit Breda, zo druk bezig dat ze er niet aan dachten om even Rotterdam te bellen. Terwijl ze de hulp graag hadden aanvaard.

Invliegen
Maar één andere zaak werd ook duidelijk. De tendens onder de aanwezigen was dat de communicatieadviseurs van de gemeenten het zelf wel aankunnen. Misschien ligt hier wel een interessant discussiepunt. Want waarom niet een speciale op crisis getrainde club van communicatieadviseurs als team invliegen om te helpen de communicatie in goede banen te leiden?

Aardige scholing
Eén ding is in ieder geval duidelijk na Moerdijk: we hebben als communicatieadviseurs nog een aardige scholing nodig willen we een crisis of ramp echt communicatief goed aanpakken. Geen schande, maar laten we daar verder aan gaan werken.

Terug naar overzicht

Auteur

Lars Walder

Lars Walder

Associate Consultant

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer