15.02.11

Moet je je school ‘verkopen’?

De strijd om de basisschoolleerling is weer begonnen. De middelbare scholen zetten deze periode alles in werking om de leerlingen van groep 8, de toekomstige brugpiepers, binnen hun muren te halen. Uit een reportage in NRC Weekblad blijkt dat scholen soms exorbitante bedragen neerleggen om deze kinderen naar ‘hun school’ te krijgen.

Bijna € 180,- per leerling
Zo staat te lezen dat het Petrus Casinius College in Alkmaar € 80.000,-  uitgeeft voor de werving. Het Noordik in Almelo scoort nog steviger met € 100.000,-. En dat voor maar 561 brugpiepers. Dat is dus bijna € 180,- per leerling. Terwijl er in het geheel niet gemeten wordt hoeveel leerlingen eigenlijk door de campagne de keus voor juist die school gemaakt hebben.

Zak met geld
Vinden we het normaal dat middelbare scholen zulke bedragen uitgeven om kinderen te lokken? Natuurlijk weten we dat de overheid voor iedere leerling een zak met geld geeft, dus hoe meer leerlingen, hoe meer geld. Maar toch gaat hier iets mank. Scholen behoren goed onderwijs te geven en met de naschoolse activiteiten daarbij, zijn dat feitelijk de ingrediënten die de kinderen moeten overtuigen om voor een bepaalde school te kiezen.

Mascottes en promotieteams
Maar de laatste vijftien jaar is er een echte strijd uitgebroken. Na de simpele open dagen en foldertjes, verschenen de glossy’s en spectaculaire websites. Nu roepen schoolbestuurders zelfs de hulp in van reclame- en marketingbureaus. Die mascottes introduceren, heuse promotieteams in het leven roepen en de onvermijdelijke cadeautjes voor de toekomstige piepers bedenken. Het valt nog mee dat niemand iets bedacht heeft voor de ouders? Tip voor volgend jaar misschien.

100% geslaagd
Maar schijnbaar moet de middelbare school verkocht worden alsof het een pond drop is. Naar mijn idee moet een school laten zien waarvoor ze staat. Een schril contrast hiermee is de reclame-uiting van het Veurs College (vestiging zoveel) in Voorburg. Sinds juni vorig jaar hangt daar een eenvoudig wit spandoek met zwarte letters en de volgende tekst: 100% geslaagd. Zeer afdoende, want de afgelopen week was ook daar een open dag en ik heb nog nooit zoveel auto’s en kinderen bij ons in de straat gezien die deze school kwamen bezoeken. Kwaliteit blijft het beste reclamemiddel.

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer