01.02.11

CNN en Al Jazeera scoren vooral op internet

De Arabische wereld staat op z’n kop. Wereldnieuws. En terecht. Duizenden demonstranten op een plein in Cairo, juichende Tunesiërs en ga zo maar door. CNN is er bij. Al Jazeera natuurlijk ook. Ik zie in Nieuwsuur een eindredacteur van Al Jazeera die wordt geïnterviewd over zijn verslaggevers die bang zijn hun naam te zeggen uit angst voor repercussies van sommige regimes. Sommige journalisten worden opgepakt.

Ik betrap mezelf erop dat ik dergelijk nieuws gelaten tot me neem. Natuurlijk is het schandalig wanneer de journalisten worden opgepakt, maar voor mijn eigen nieuwsvoorziening maakt het eigenlijk helemaal niets uit. De tijd dat bij grote gebeurtenissen, zoals nu in de Arabische wereld, echt iedereen zijn televisie afstemde op CNN of AL Jazeera is voorbij.

Wie even googelt vindt duizenden informatiebronnen. Social media zijn in de afgelopen maanden een katalysator geweest voor de huidige protesten. De fossiele leiders beseften dat te laat en proberen nu krampachtig grip te krijgen op het internet. Of eigenlijk domweg door het internet uit te schakelen.Te laat.

Op tal van manieren wordt geprobeerd de internetblokkade te omzeilen. Google heeft vandaag samen met Twitter een telefoonnummer geopend, waar mensen een boodschap kunnen inspreken. Die melding komt dan automatisch op Twitter, zodat betogers elkaar op de hoogte kunnen houden.
Nieuwsgiganten als CNN en Al Jazeera drijven op grote gebeurtenissen, zoals rampen, oorlogen en nu de opstand in de Arabische wereld. Dat zorgde altijd voor een piek in de kijkcijfers. Als kijker weet je precies wat je te wachten staat. Correspondenten ter plekke doen verslag en praten samen met een studiogast de brei aan beelden aan elkaar.

Veel interessanter zijn de websites van beide nieuwszenders. Daar gebeurt oneindig veel meer dan op televisie. Live beelden, commentaren, blogs, foto’s, noem maar op. Vooral de site van Al Jazeera is erg compleet. Zij spelen duidelijk een thuiswedstrijd. Voor nieuwsliefhebbers zijn de sites om te smullen. In plaats van een focus op de heilige kijkcijfers, zou ik als baas van een van CNN of Al Jazeera vooral benieuwd zijn naar bezoekersaantallen en pageviews.

Terug naar overzicht

Auteur

Lars Walder

Lars Walder

Associate Consultant

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer