21.01.11

We willen veilige peren!

Het rampenseizoen voor (h)eerlijk voedsel lijkt weer begonnen te zijn. Een brand in Moerdijk en een dioxine schandaal in Duitsland zorgt er voor dat ons voedsel er niet beter van wordt. Toch lijkt de overheid er niet in te slagen om te zorgen dat bedrijven veilig zijn.

Ondanks eerdere rampen als de vuurwerkbrand in Enschede en de brand in `t Hemeltje in Volendam. Rampen die er feitelijk voor hebben gezorgd dat we anno 2011 boekenkasten vol hebben staan met regelgeving en technische informatie om ons tegen dit soort rampen te beschermen. Maar aan die bescherming schort nog wel wat. En dan te bedenken dat we honderden bedrijven in Nederland hebben staan met vergelijkbare risico’s als het bedrijf in Moerdijk.

Dioxine problematiek
Ik moest dan ook de afgelopen week weer denken aan een uitzending van Zembla van 13 november 2010, die ging over de dioxine problematiek in Zeeland die wordt veroorzaakt door Thermfos, een fosforfabriek (Fosfor aan de Schelde,)

Perenkweker
Aan het eind van de reportage komt een perenkweker in beeld die in de buurt is gevestigd. Wat hij zegt komt in het kort op het volgende neer:

‘Natuurlijk ruik je de fabriek, maar ik mag er toch van uitgaan dat de overheden de vergunningen en dergelijke zodanig geregeld hebben dat die stank geen kwaad kan en er geen schadelijke stoffen in de lucht zitten. En nu blijkt dit niet het geval, sterker mijn peren kunnen dioxine bevatten en een gevaar vormen voor de gezondheid, dat kan toch niet. Peren moet veilig zijn’.

Klein chemisch afval
We mogen toch verwachten dat we rustig op ons balkon kunnen zitten zonder dat de bovenburen op ons neerstorten, dat onze kinderen veilig naar het café kunnen, dat we  in de tuin zitten zonder dat er vuurwerkfabrieken in de buurt in de lucht vliegen, dat we veilig voedsel hebben. We willen geen boer vertwijfeld horen vragen of hij zijn spruitjes in de gft-bak moet gooien of moet  aan te bieden als klein chemisch afval.

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer