18.01.11

Boer zoekt vrouw: Kijkcijferkanon waarom?

Ik verbaas mezelf keer op keer over de kijkcijferrecords van het programma Boer zoekt vrouw. De uitzending van afgelopen zondag trok maar liefst 4,9 miljoen kijkers. Ik vraag me (misschien als 1 van de weinigen die het programma niet echt waardeert) af wat nou zou bijzonder is aan dit programma dat elke zondag weer meer dan 4,5 miljoen Nederlanders kijken. En blijkbaar elke zondag meer, want iedere uitzending breekt weer een nieuw record.

Is het dat Nederlanders snakken naar romantiek in hun leven? Is Yvon Jaspers zo leuk, zijn de boeren zo interessant of misschien wel de gesprekken die ze voeren?

Ik moet zeggen ik keek het programma nooit, maar heb de laatste 2 uitzendingen gekeken om te trachten te ontdekken wat ‘het‘ is. Om de vragen die ik stelde maar even af te lopen. Snakken Nederlanders naar romantiek? Ik heb tot dusverre nog geen romantiek weten te bespeuren. Of het moet boer Marcel zijn die in zijn onderbroek en sokken bij de dames in de slaapkamer verschijnt om ze welterusten te kussen, misschien? Mijn soort romantiek is het in ieder geval niet. Zou Yvon Jaspers zo’n wervelende presentatie doen dan? Ze verschijnt eigenlijk niet veel in het programma. Ze rijdt met haar oude Volkwagen busje af en toe voorbij en je hoort haar in de voice-over, maar zo fantastisch kan dat toch niet zijn. Nou ja, dan moeten het de boeren zelf zijn of de gesprekken die ze met hun aankomende liefdes hebben. Nee, wat mij betreft ook teleurstellend. Zijn ze zo woest aantrekkelijk die boeren? Oké, Gijsbert mag er zijn en misschien heeft Frank ook wel wat. Belangrijker vind ik (ja, echt) wat de mannen bezighoudt in het leven. Goeie gesprekken dus. Weer een teleurstellend antwoord. De gesprekken gaan letterlijk en figuurlijk over koetjes en kalfjes. Als ik die boer beter zou willen leren kennen, zou ik toch echt andere gesprekken aanknopen! Misschien dan boerin Annemarie die een ‘kennismakingsquiz’ heeft gemaakt. Hé goed idee, dacht ik nog, nu komt de verdieping in het programma.  Lachwekkend is het zelfs als de vragen worden gesteld als: steengrillen of gourmetten; frikadel of kroket.  Boerin Annemarie wil kennelijk weten met welke maaltijd zij haar toekomstige lover kan verwennen?

Conclusie: ik weet nog steeds niet waarom 4,9 miljoen Nederlanders elke week weer afstemmen op Boer zoekt vrouw. Misschien is het wel omdat Nederlanders op televisie op zoek zijn naar simpel vermaak? Dezelfde reden dat Minute to win it, Help mijn kind is te dik, Oh oh Cherso, en alle talentenjacht programma’s ook hoge kijkcijfers scoren? En Jokertje als ‘de meest spraakmakende Nederlander van 2010′ is gekozen?

Terug naar overzicht

Auteur

Marjoleine van Klaveren

Marjoleine van Klaveren

Advies/Media Strateeg

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer