22.12.10

Over-the-top-communicatie

Natuurlijk, ik ben voorstander van goede en duidelijke communicatie. Dat is mijn werk. ‘Openheid’ en ‘transparantie’ zijn woorden die ik mezelf regelmatig hoor gebruiken tijdens mediatrainingen. ‘Informeren’ is ook zo’n woord dat hier op kantoor geregeld wordt gebruikt. Wij adviseren klanten onder meer over zaken als vorm en inhoud van hun boodschap. Communicatieafdelingen en/of pr-adviseurs adviseren bedrijven, instellingen en overheden om te praten met hun klanten, relaties en alle andere belanghebbenden. Dat gaat niet altijd goed. Soms wordt er te weinig te gezegd, maar soms ook onnodig veel. Gisteren hoorde ik een knap staaltje van ‘over-the-top-communicatie’, ongetwijfeld bedacht een goedbedoelde communicatie-expert.

Het is dinsdagavond, rond half zeven. Ik zit in de auto op weg naar huis. Radio aan, sneeuw op de weg en dus file. Op Radio 1 kabbelen de onderwerpen voorbij. Vlak voor het nieuws van half zeven hoor ik iemand spreken van Staatsbosbeheer over het gevaar van takken die afbreken in het bos in verband met de sneeuw.

De interviewster vraagt de man van Staatsbosbeheer om welke bomen het gaat. Ik krijg een verhandeling te horen over de structuur van de bomen. Met name bomen met korte houtvezels breken nou eenmaal sneller af dan anderen. Ik onthoud dat het gaat om de Amerikaanse eik, de beuk en nog eentje waarvan ik de naam alweer ben vergeten. Over  die laatste boomsoort vertelt de geïnterviewde man nog wel dat het gaat om bomen met een dikke naaldstructuur en wijd uitstaande takken. Althans, dat is wat ik meen te hebben gehoord.

Ik leer dat wanneer de sneeuw overgaat in ijzel, het gewicht enorm toeneemt op de arme boomtakken. Om wandelaars te waarschuwen, gaan medewerkers van Staatsbosbeheer de komende dagen op pad om posters op te hangen bij ingangen van drukbezochte gebieden. Wat erop staat, wordt niet duidelijk, maar ik denk zoiets als ‘Pas op, vallende takken!’.

Tenslotte komt de  interviewster, die ik persoonlijk hoog heb zitten, met de afsluitende hamvraag. “En waar waarschuwt u voor? Wat moet ik als wandelaar doen?”. De woordvoerder van Staatsbosbeheer haalt diep adem en herhaalt de kernboodschap die hij ongetwijfeld met zijn communicatieadviseur heeft geoefend :  “U moet uitkijken voor takken die héél erg krom hangen vanwege de sneeuw die erop ligt.”
Onder de indruk van deze boodschap overweeg ik voortaan een helm op te zetten in een besneeuwd bos. Misschien ga ik wel helemaal niet meer.

Terug naar overzicht

Auteur

Lars Walder

Lars Walder

Associate Consultant

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer