05.11.10

Wij weten wat goed voor u is

De bezuinigingsgolf gaat als een tsunami over ons land. Landelijke bezuinigingen hebben direct hun weerslag bij gemeenten. Die zien zich nu voor het grote dilemma gezet waarop ze moeten bezuinigen. En niet alleen waarop, maar ook het dilemma van ‘beslis ik als gemeenteraad’, of ‘betrek ik de burgers erbij’. En zie hier de worsteling van veel gemeenten op dit moment.

Nieuw woonblok
Duidelijk is wel dat eigenlijk de tijd voorbij is dat de gemeenteraad kan zeggen ‘wij weten wat goed voor de gemeente is, dus ook wat goed voor u is’. De burger wil niet alleen een keer in de vier jaar stemmen voor de gemeenteraad, maar wenst in de tussenliggende periode ook mee te praten. Dat gaat goed als het om de herinrichting van de straat gaat,  of een nieuw woonblok. Dan kunnen de gemeenten wel een participatieproces in gang zetten.

Burger betrekken
Maar een politiek heikel punt als bezuinigingen brengt veel gemeenten in verwarring. Ze willen wel de burger er bij betrekken, maar hebben eigenlijk geen flauw benul hoe dit moet. Uitzondering bevestigen natuurlijk de regel. Onder meer de gemeenten Barendrecht, Dordrecht, Wageningen en Zuidplas hebben op een leuke en ook serieuze wijze de burger betrokken bij de komende bezuinigingen. Het overgrote deel van de gemeenten komt echter niet verder dan een mededeling op de gemeentelijke website dat er fors bezuinigd gaat worden en dat de gemeenteraad er op die datum over gaan praten.

Draagvlak
Een duidelijk gemiste kans om de burger in deze financiële moeilijke tijden te betrekken bij de besluitvorming. Wat één ding staat vast: de bezuinigen treffen de burgers. Of omdat er een vestiging van de bibliotheek dichtgaat, of het energieverslindende buitenzwembad, de prijzen van het kaartje voor het leuke theatertje gaan fors omhoog, of de scouting moet de komende tien jaar in dezelfde oude loods zitten. Besluiten die, wil je draagvlak krijgen van je burgers hiervoor, je samen met diezelfde burgers moet nemen.

Brug te ver
Helaas: het blijkt nog een brug te ver voor het overgrote deel van de Nederlandse gemeenten. Of zou het oude adagium ‘Wij weten wat goed voor u is’  nog steeds gelden?

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer