18.11.10

“Fleurop als crisis-PTT’

Er zijn van die momenten dat je extra geconfronteerd wordt met de veranderingen die in de maatschappij optreden. Ik werd deze week even geconfronteerd met de enorme veranderingen in het communicatievak in een kleine dertig jaar. De staking van de postbodes begin deze week – en volgende week weer in reprise – deed me terugdenken aan de poststaking in 1983. We speelden daar toen op in met een actie die nu niet meer zou kunnen, geen resultaat zou hebben, compleet belachelijk zou zijn. Maar ja, toen was er nog geen internet, geen e-mail (dat zouden postbodes nu ook nog wel willen) en waren er ook nog geen sociale media.

Cruciaal
De poststaking van november 1983 was een stuk ingrijpender dan de actie van TNT medewerkers nu. Post was cruciaal. Naast de telefoon was dit het enige middel om contact te onderhouden op afstand, zowel zakelijk als privé. Je kunt het je bijna niet meer voorstellen. De poststaking die weken duurde verlamde toen het gehele land. Bedrijven hadden last van het niet kunnen versturen van rekeningen, die vervolgens ook niet konden worden betaald omdat ze niet aankwamen; verjaardagskaarten kwamen niet aan, tijdschriften werden niet bezorgd, persberichten werden niet verstuurd en ga zo maar door. De dagbladen stonden er elke dag vol mee.

Felicitatiebloemetje
Ook onze klant Fleurop (vanuit Amsterdam een bloemetje bestellen voor je tante in Maastricht, de zogenaamde Bloemengroet) had te kampen met de poststaking. Het versturen van rekeningoverzichten, facturen, promotiematerialen: het was allemaal onmogelijk. De hele bedrijfsvoering liep eigenlijk vast. Die klacht kwam uiteraard ook bij het pr-bureau terecht. Tja, en wat moet je daar dan mee, wat kun je er mee…. eigenlijk niets. Of toch wel…. Eén ding ging bij Fleurop namelijk wel gewoon door; het versturen van de Bloemengroeten. En toen was 1+1 = 3. Wat de toen  nog overheidsorganisatie PTT vanwege de staking niet kon (het versturen van een felicitatiekaart)  kon Fleurop wel, namelijk het versturen van een felicitatiebloemetje. Bovendien kon je op het kaartje ook nog een boodschap kwijt.

Bingo
Het persbericht was snel gemaakt en werd verzonden per de toen nog bestaande en peperdure telexservice. Het resultaat: bingo voor de bloemisten. Niet alleen stonden de kranten er vol van (Een regionale dagblad opende zelfs de voorpagina met de zevenkolomskop: “Fleurop als crisis-PTT’) en steeg de naamsbekendheid explosief. Maar er werden in de laatste twee maanden van 1983 maar liefst 12.500 extra bloemengroeten verstuurd. En als pr-bureau kun je dan even niet meer kapot bij de klant….

Leuk deze actie, maar zou nu niet meer kunnen. Wat gelukkig echter van alle tijden is: de actualiteit in de gaten houden en daar op inspelen. Dat houdt ons vak leuk.

Terug naar overzicht

Auteur

Ruud Bijl

Ruud Bijl

Advies/Directie

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer