19.11.10

Brillenoorlog, een beproefd recept

Er is een nieuwkomer op de brillenmarkt: Eyelove. En ze pakken direct flinke free publicity.  Ze gebruiken daarbij een beproefd recept: je trapt een grote speler in de markt flink tegen de schenen in de hoop dat deze zich uit de tent laat lokken.  Zo ontstaat een rel waar de pers dan op duikt. Dat is Eyelove gelukt.  Een aantal kranten hebben er al aandacht aan besteed. De Telegraaf kopt deze week “Hans Anders verwikkeld in brillenoorlog”. Uit dat artikel wordt duidelijk waarom Hans Anders zo rood aanloopt en het zelfs heeft over hoogverraad. Eyelove is namelijk opgericht door drie oud Hans Anders mensen. En niet de minste: de voormalig oprichter, eigenaar en directeur van Hans Anders. En dat verleden wordt helemaal centraal gezet in deze startfase. Op de homepage van de Eyelove website luiden de eerste regels die te lezen zijn: Jarenlange ervaring leert ons dat het goedkoper kan. Van de oprichters van Hans Anders. Een revolutie in Nederland: Eyelove brillen.

Ook pontificaal op de homepage een foto van John Keijsers met als bijschrijft: Voormalig directeur van Hans Anders en nu medeoprichter van Eyelove brillen. ‘Hans koopt zijn brillen voortaan ergens Anders’, is het motto.
Je ziet ze bij Hans Anders vloekend door de gang stampen.  Een kort geding is dan ook in voorbereiding want ze willen dat Eyelove iedere verwijzing naar Hans Anders stopt.  Eyelove heeft wat het wil: een flinke ruzie en daarmee media-aandacht scoren.

De geschiedenis herhaalt zich. Specsavers vergeleek in 2006 prijzen van Hans Anders, Pearle en henzelf in pagina grote advertenties. Specsavers werd door beiden voor de rechter gedaagd omdat ze de vergelijkingen niet eerlijk vond. Het bewust uitdagen (in de wetenschap dat de kans op rechtszaken groot was) leverde Specsavers een zee aan publiciteit op. De rechtszaken werden verloren maar Specsavers  had bij een groot publiek – juist ook door de grote media-aandacht met toen ook al koppen met ‘brillenoorlog’ erin –  de kernboodschap tussen de oren gekregen van de consument: Specsavers is goedkoper dan de gevestigde orde. Bijl PR was destijds het PR bureau van Specsavers en onze visie was toen ook al: Brillenoorlogen worden niet in de rechtszaal maar in de media gewonnen of verloren. Dat is ook nu het geval. In no time weet Nederland dat Eyelove goedkope brillen verkoopt. Daar zijn zij dus de winnaar. Had Hans Anders dan stil moeten blijven zitten? Nee, zeg ik. Ik ben van mening dat de media-aandacht in dit geval voor beiden prima werkt. Eyelove staat op de kaart en Hans Anders kan nog eens vertellen dat zij in optiekland qua prijs het dichtst bij Eyelove staan (lekker goedkoop) maar dan wel met opticiens (en dus echte oogzorg) erbij. ‘Best of both worlds boodschap’. Ik hoop dat ze niet vergeten dat tot kernboodschap te verheffen in de perscontacten de komende weken.

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer