04.10.10

Het imago van een brekebeen

‘Een crimineel’, zo omschreef Hugo Borst in het tv-programma Studio Voetbal Nigel de Jong nadat deze afgelopen zondag met een onbesuisde sliding de Fransman Ben Arfa een dubbele beenbreuk bezorgde. De tackle bezorgt je inderdaad kippenvel. Het is al de tweede beenbreuk die Nigel dit jaar op zijn naam mag schrijven.

Of hij het nou wel of niet opzettelijk deed, maakt mij eigenlijk niet uit. Interessant vind ik de vraag hoe de toekomst van De Jong er uit gaat zien. Zijn imago als benenbreker ( van anderen) is zeer nadrukkelijk neergezet. Zo zeer zelfs dat bondscoach Bert van Marwijk hem uit de selectie zette.

Tegenstanders, scheidsrechters en het publiek; ze zullen voortaan elke sliding van Nigel in de toekomst met argusogen bekijken. Elke tegenstander die valt, al is het over zijn schoenveter, zal het voordeel van de twijfel krijgen. In vrijwel elk interview zal zijn hardheid een terugkerend onderwerp worden. Hoe moet Nigel daarop reageren? Bagatelliseren? De tackles bestempelen als ongelukkige incidenten? Krokodillentranen huilen, omdat hij het allemaal zo niet had bedoeld? Dat laatste lijkt me niet direct passen bij de persoon Nigel de Jong.

Ik vrees dat Nigel tot in lengte van dagen zal moeten uitleggen dat hij spijt heeft van zijn onbesuisde acties. Daarnaast zal hij zijn woorden ook op het veld kracht bij moeten zetten door vuile tackles achterwege te laten (en foutieve beslissingen van de scheids op de koop toe moeten nemen). Alleen zo kan zijn imago wellicht na jaren weer worden opgepoetst. Maar er is hoop.

Dat bewees afgelopen week een andere voetballer die ooit kampte met een levensgroot negatief imago. Hij zou arrogant zijn en werd in Nederland vaak ontvangen met striemende fluitconcerten. Afgelopen woensdag kreeg Clarence Seedorf een staande ovatie van het Ajax-publiek. Zijn mond en voeten bewezen meer dan tien jaar dat de voetbalfans het mis hadden.  Die fans erkenden afgelopen woensdag hun ‘foute opvattingen’. Het imago van Clarence is bijgesteld.  Het kostte hem wel bijna zijn hele profcarrière om dat te bereiken.

Terug naar overzicht

Auteur

Lars Walder

Lars Walder

Advies/Directie

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer