09.04.10

Online indruk maken

Uit het onlangs verschenen werkboek van Syntens “Ondernemen met sociale netwerken” blijkt dat  65 procent van de Nederlanders privé gebruikmaakt van sociale netwerken. Ondanks onze massale aanwezigheid op sociale netwerken lijkt nog niet iedereen zich bewust van zijn of haar online identiteit en de gevolgen daarvan. Het belang van een goede eerste indruk bij een fysieke ontmoeting wordt inmiddels wel door de meesten onderkend. Maar ook online krijg je (vaak) geen tweede kans voor een eerste indruk.
 
Werken aan presentatie
Belangrijk om dus ook daar te werken aan je presentatie. Foto’s van een (iets te) gezellige kroegentocht op Hyves? Prima. Maar weet dat ook jouw baas dit ziet. En is de naam van je Twitteraccount ‘DomBlondje’? Ook prima. Maar dan krijgt die klant misschien wel een heel ander beeld van jou, dan je eigenlijk zou willen.

Persoonlijke effectiviteit vergroten
Slimmer is het om wat meer bewust om te gaan met je online identiteit. Wat overigens niet wil zeggen dat je geen privézaken moet delen. Laat gerust wat van jezelf zien, maar gebruik het als een visitekaartje. En als je jouw presentatie op orde hebt, zet dan de volgende stap in het vergroten van je persoonlijke effectiviteit. Deel je kennis en ga online het gesprek aan over onderwerpen die jouw interesse hebben.

‘Stop promotiepraat, start de dialoog’
En laat je verrassen door wat dit oplevert. Want net als in het ‘echt’ vinden mensen het vaak veel interessanter wat je te vertellen hebt en niet wat je verkoopt. Zoals in het boek van Syntens staat: ‘Stop promotiepraat, start de dialoog’. Overigens is het werkboek van Syntens gratis te downloaden. Het staat vol met nuttige tips hoe ondernemers zich via social media kunnen presenteren. En wat je vooral wel en niet moet doen.

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer