14.04.10

Industriële bedrijven ook aan de sociale media?

De sociale mediagekte woedt enorm in de dienstensector. Maar hoe zit het met een gewoon industrieel bedrijf? Dáár zou ik wel ’s wat over willen weten dacht ik bij het zien van een presentatie over Social Media Marketing voor Amsterdamse bedrijven. De man van de grote hotelketen zat natuurlijk al middenin de twitterende hotelgasten en had zijn handen vol aan het reageren op beoordelingssites. De voorbeelden waren vooral in de sfeer van consumentenproducten. Maar er waren ook mensen uit de industrie op de bijeenkomst afgekomen. Wat moet een business-to-businessbedrijf met dat gepraat via Internet?

Van mens tot mens
In de industrie telt toch vooral het de ferme handdruk, het loyale contact? Hoewel… 10 jaar geleden schreef internetgoeroe David Weinberger het al: ‘markets are conversations’. In dat boek gaat het precies over dat gesprek van mens tot mens, maar met hulp van de elektronica. Ook een B2B-bedrijf kan dus wat doen met de nieuwe media. Ondersteuning van de persoonlijke verkoop en after sales bijvoorbeeld. Je kan ermee aan je imago werken. En zelfs aan productontwikkeling, kijk maar ’s op www.redesignme.com. Uiteindelijk kan dat een bijdrage gaan leveren aan de groei van het bedrijf.

Zet ‘s een eerste stap, en investeer wat tijd en geld in de aanwezigheid op LinkedIn of Twitter. Laat klanten en relaties zien wat er ‘nu’ in de organisatie gebeurt en begin een er gesprek over. Of over wat ze van de producten vinden, wat ze eigenlijk zoeken, noem maar op. Maar doe het niet ‘half’.  Maak een plan en wijs een beheerder aan en een paar mensen die het levend houden. Maak een lijst met afspraken en onderwerpen. Luister en reageer. Nog beter: laat je adviseren door een PR-bureau dat begrijpt hoe je het zò kunt aanpakken dat het goed is voor je imago en dat het in je totale communicatiepakket past.

Nu heb je meteen een manier om de website wat levendiger te maken. Voeg er een  interessante ontmoetingsplek aan toe: als het op Twitter lekker loopt, kun je die ‘gesprekken’ op de homepage laten zien.

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer